مراحل رنگ آمیزی خودرو

مراحل کلی یک سالن رنگ از تحویل قطعه خام بدنه به سالن شروع می گردد . هر قطعه در معرض دو پروسه کلی قرار می گیرد که عبارتند از:
آماده سازی
اعمال پوشش رنگ
مرحله آماده سازی شامل دو قسمت کلی عملیات فسفا ته نمودن و عملیات اعمال آستر می باشد
عملیات فسفات، یک فرایند کاملاً اتوماتیک غوطه وری می باشد؛ در این عملیات، حاملهای بدنه همراه با بدنه های روی آنها، به داخل یک محلول شیمیایی فرو برده می شوند تا اینکه برای نقاشی آماده شوند. برای افزایش میزان پوشش، از فرایند الکترواستاتیک استفاده م یشود. مخزن آستر در خطوط تولید کاملاً اتوماتیک می باشد. بعد از مرحله آستر، کوره خشک کن قرار دارد که به ازای هر بدنه خودرو که در داخل آن قرار م یگیرد و خشک می شود، نیاز به زمان دارد.

دیگر عملیات سالن رنگ در مرحله آماده سازی عبارتند از:

عملیات سیلر کاری

به دلیل این که بدنه از قطعات منفصل تشکیل شده و ممکن است در بدنه سازی خوب بر روی هم جفت نشده باشند عملیات سیلر کاری بر روی آن ها انجام میشود .

پاشش ماده pvc در زیر بدنه خودرو

این ماده جهت محافظت از زنگ زدگی و مقاومت بیشتر کف بدنه است که پس از این مرحله بدنه از کوره گذشته تا pvc پاشیده شده کاملا خشک و بدنهبرای مرحله بعد که پاشش آستر است آماده شود.

 پاشش رنگ آستر

قبل از پاشش رنگ آستر توسط ربات رنگ هر بدنه به کامپیوتر داده شده تا بدنه رنگ خاص خود را در قسمت آستر بگیرد. بعد از پاکشدن گرد و غبار از روی بدنه توسط باد و تمیز کردن بدنه با دستمال مخصوص پاشش آستر توسط اسپری های دستی به نقاطی که امکان پاشش آن هابه وسیله دستگاه نیست(نقاطی نظیر زیر در موتور زیر در صندوق و لای درها) انجام می شود .

کوره پخت

جهت پخت رنگ آستر بدنه ها وارد کوره تقریبا طولانی می شوند.

-ایستگاه پولیش کاری و رفع ایرادات رنگ آستر

پس از پاشش رنگ آستر و قبل از رنگ رویه کارهایی از جمله صافکاری های کوچک زدن دستمال چسبی و سمباده زنی و … انجام می گیرد.

در مرحله بعدی بدنه وارد یکی از دو خط رنگ سالید یا متالیک می شود. فرآیند اعمال پوشش نیز شامل دو مرحله کلی اعمال پوشش اولیه یا bace coat . اعمال پوشش شفاف یا clear coat می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cp-codfk

قطعات رنگی خودروهای ایران خودرو
قطعات رنگی خودروهای سایپا
قطعات رنگی سایر خودروها
قطعات رنگی بدنه خودرو