دنا(به انگلیسی: Dena) از جمله محصولات ایران خودرو است که با ورود خود به بازار، نتوانست مصرف کنندگان را غافلگیر کند و به همین دلیل بود که از این خودرو استقبال چشمگیری صورت نگرفت.
در این مقاله از سایت پارس قطعه به معرفی مزایا و معایب خودرو دنا میپردازیم.
در حقیقت دنا، فیس لیفتی از سمند بود که امکانات بیشتر و بهتری داشت. البته ظاهر آن در مقایسه با سمند و سایر محصولات ایران خودرو، بسیار ارتقا یافته است.
خودروی دنا به تدریج محبوبیت خاصی پیدا کرد و شهرت این خودرو باعث شد که تولیدکنندگان آن، در سال ۱۳۹۶ نیز نسخه جدیدتری از آن را با نام دنا پلاس روانه بازار کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این خودرو میتوانید به مقاله معرفی خودرو دنا مراجعه کنید.
بررسی مزایای خودروی دنا
خودروی دنا همانند سایر خودروهای سایر داخل دارای ویژگیهایی است که آن را نسبت به محصولات دیگر منحصر به فرد کرده است. از مهمترین و کاربردیترین مزایای خودروی دنا، باید به موارد زیر اشاره کرد.
طراحی بدنه
طراحی دنا همانند سمند است، ولی علاوه بر بزرگ تر شدن بدنه، در نمای بیرونی خودروی دنا، از خطوطی جالب استفاده شده است.
این مسئله ظاهر خودرو را نسبت به سایر خودروهای همرده، اسپرتتر کرده است.
نمای جلوی دنا نیز تهاجمی و جسورانه بوده و به بیننده حس جاهطلبی را تلقین میکند. البته چراغ عقب دنا این خودرو که مشابه چراغ های مرسدس بنز کلاس c است، با باقی قطعات بدنه هماهنگی چندانی ندارد.
برای مشاهده قیمت قطعات میتوانید به دسته بندی قطعات بدنه دنا مراجعه کنید.
ایمنی قابل قبول
از دیگر مزایای این خودرو در مقایسه با محصولات همردههای داخلی خود، افزایش ایمنی آن بوده و این خودرو به قابلیتهایی چون ایربگ، دوربین و سنسور عقب نیز مجهز است.
از دیگر مسائل مربوط به ایمنی خودرو که آن را از لحاظ ایمنی در درجه قابل قبولی قرار خواهد داد، آن است که در هنگام تصادفات، سیستم سوخت خودرو به صورت خودکار قطع شده و از بروز آتشسوزی جلوگیری خواهد شد.
صندوق عقب
هر چند دنا از جمله خودروهای جمعوجور به حساب آمده است، اما با برخورداری از طول ۴.۶ متری خود، دارای یک فضای بارگیری جادار بوده که از ظرفیت این کلاس بیشتر است.
صندوق عقب دنا دارای ۵۰۰ لیتر حجم مفید است و با وجود افزایش ابعاد درب صندوق عقب دنا نسبت به سمند، بارگیری در آن، به شکل آسانتری انجام میشود.
دسترسی به صندوق عقب دنا به وسیله چرخاندن کلید در بخش مغزی صندوق عقب دنا یا به شکل برقی و با دکمه یا ریموتی که در کنسول مرکزی واقع شده، امکانپذیر است.
شتابگیری خوب
از دیگر مزایای دنا، قابلیت شتابگیری ایدهآل این خودرو است. هر چند که ما در خودرو دنا، انتظار شتابگیری یک خودرو نظیر تسلا را نداریم، ولی شتاب صفر تا صد ۱۳.۵ ثانیه برای یک خودرو با ۱۱۵ اسب بخار، رقم مناسبی است.
قابلیت ترمزگیری
از معایب دنا معمولی، سوار نمودن ترمز کاسهای در عوض ترمز دیسکی تا سال ۹۷ بود. از این تاریخ به بعد، ترمز دیسکی فقط به شکل یک آپشن در این خودرو قابل عرضه است.
برخورداری از سامانه ABS یا همان سیستم ترمز ضد قفل و EBD یا همان توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، توانسته است امکان مانوردهی مطلوبی را برای این خودروی داخلی به ارمغان آورد.
تولیدکنندگان دنا در همین زمینه میگویند که وضعیت هندلینگ و ترمزگیری این خودرو با بهرهگیری از لاستیکهای مناسب و مرغوب خارجی، حتی بهتر از گذشته خواهد شد.
بررسی معایب خودروی دنا
در کنار مزایای متعددی که خودروی دنا داشته و در بالا به آن پرداختیم معایبی نیز وجود دارد که قبل از خرید این خودرو باید از آن اطلاع داشته باشید.
به همین منظور ما در این بخش اصلی ترین ایرادات این خودرو را بررسی میکنیم.
کیفیت ساخت پایین
معایب خودروی دنا از کیفیت مونتاژ این محصول شروع شده و هر اندازه که قطعات بدنه دنا و مواد مورد استفاده در آن، کیفیت بالاتری را داشته باشند، سرهم بندی و مونتاژ، نقش مهمی را در ظهور این کیفیت دارد.
البته متأسفانه باید گفت که تقریباً کلیه خودروهای داخلی از ضعف در این حوزه برخوردار بوده و خانواده دنا هم از این قاعده جدا نخواهد بود. از جمله این قطعات باید به سپر خودروی دنا اشاره کرد که نقش اساسی در زیبایی ظاهری آن نیز دارد.
مشکلات پیشرانه ضعیف
از دیگر معایب خودروی دنا، باید به استفاده از یک موتور ضعیف و قدیمی در تولید یک محصول جدید اشاره کرد. خوشبختانه در نسخههای جدید خودرو دنا، کندی شتاب رفع شد و به زیر 9 ثانیه دستیافته است.
البته در موتور توربو ef7 نیز چنین مشکلاتی مانند صدای نامتعارف توربو در حالت سرد و دمای بالای موتور که به جهت استفاده از آلیاژ و متریال نامناسب بوده، مشاهده شده است.
از مشکلات دیگر موتور توربو، باید به کمبود قطعات و همچنین نبودن تعمیرکار متخصص و ماهر برای تعمیر موتورهای این سری اشاره نمود.
نفوذ صدا به فضای کابین
از جمله معایب خودرو دنا بسیار بزرگ خودروی دنا شامل کیفیت پایین متریال در اتاق خودرو میتوان اشاره کرد.
چرا که این مشکل در خودرویی با این کلاس قیمتی چندان رضایت بخش نخواهد بود.
خودروی دنا، در ظاهر بسیار بزرگ بوده و تصور آن است که کابین این خودرو، بزرگ و جادار باشد، در حالی که اصلا چنین نیست.
امروزه سکوت داخل کابین در خودروها از حیاتیترین موارد محسوب خواهد شد.
اما متأسفانه عدم عایقبندی مناسب در کابین دنا سبب ایجاد صدای موتور زیاد و انتقال آن به فضای کابین شده است.
این مسئله زمانی بیشتری خود را نشان خواهد داد که راننده پدال گاز را به طور ناگهانی میفشارد و دور موتور را بالا برده. در آن هنگام صدای بیش از حد موتور، بسیار آزار دهنده خواهد بود.
سواری بیکیفیت
سواری با خودروی دنا، آن چنان که باید دلنشین و لذتبخش نیست. از علل اصلی این مسئله، پلتفرم و سیستم تعلیق قدیمی این خودرو است که در مقایسه با سایر خودروهای به روز، هنوز نتوانسته است بدون نقص باشد و دستاندازها و ناهمواریها را به آسانی به اتاق خودروی دنا منتقل خواهد کرد.
قیمت بالای دنا
با در نظر قرار دادن این نکته که در خودرو دنا، از یک موتور قدیمی شبیه خودروی سمند استفاده شده و با مقایسه کیفی خودروی دنا با خودروهای ایرانی و خارجی دیگر، باید گفت که قیمت آن غیرواقعی و بیشتر از سطح کیفیت و امکانات آن است.
فضای کم کابین برای سرنشینان
احتمالا به علت بزرگی بدنه و ظاهر خودروی دنا تصور شود که فضای داخلی آن بسیار جادار است.
در حالی که اگر فردی اندکی قد بلندتر بوده و خانواده کم جمعیتی هم داشته باشد، متوجه خواهد شد که این خودرو آنقدر هم جادار نیست.
طراحی داشبورد دنا به شکلی است که بخش فوقانی تا پایین امتداد داشته و این امر موجب خواهد شد که پاهای راننده به صورت مداوم با داشبورد برخورد کند که این امر بسیار آزاردهنده است.
برای صندلی کنار راننده نیز همین مشکلات وجود داشته و اگر سرنشین کنار راننده بخواهد با عقب کشیدن صندلی این مشکل را برطرف کند، سرنشین عقب با کمبود جای پا روبرو خواهد شد.
عدم راحتی صندلیها
ایران خودرو در طراحی داخلی کابین دنا، از صندلیهایی کم عرض استفاده نموده و بر روی آنها روکش مخملی نصب کرده است. هر اندازه که این روکشها نرم باشند، باز هم صندلیها فوقالعاده خشک و سفت است.
مشکلی سفتی صندلیهای دنا به صورتی است که مثلاً اگر فردی بخواهد با این خودرو به مسافرت برود، این موضوع او را بسیار آزار خواهد داد.
از جمله انتقادهای بسیاری از مالکان خودرو دنا این است که حتی صندلیهای خودرو پراید نسبت به صندلیهای دنا بسیار راحتتر است. چنین مشکلی در سطح یک خودرو با داشتن پنچ ستاره کیفی اصلا ایدهآل نخواهد بود.
گلگیر و ستونها
علاوه بر درها و سقف، مشکلاتی در قسمت گلگیر جلو دنا و نیز ستونهای این محصول نیز وجود دارد.
- برخی از مدلهای صفر کیلومتر دنا شامل ایراداتی است:
فرورفتگی در قسمتهای مختلف بدنه خودروپ - فاصله بین صندوق و گلگیر عقب
- داشتن فاصله زیاد بین کاپوت و گلگیرهای جلو
ایرادات فنی خودروهای دنا
به منظور اینکه خودرویی بتواند یک سواری بیعیب و نقصی ارائه دهد، لازم است که اشکالات فنی آن به حداقل میزان ممکن برسد.
خودروی دنا در خصوص مشکلات فنی نیز بینقص نبوده و با برخی ایرادات مواجه است. از جمله این مشکلات باید به آسیب دیدگی جلوبندی در خودروهایی با کیلومتر پایین و سرشاسیها در انواع خودرو کارکرده اشاره کرد.
عدم تعادل فرمان در حین رانندگی از معایب دیگری دنا محسوب میشود.
برخی از خودرو های دنا کارکرده ایراداتی به چشم میخورد که شامل موارد زیر است:
- آسان روشن نشدن موتور
- استارت نامتوازن
- دریچه گاز با پدال گاز هماهنگ نیست
جمع بندی
فرد خریدار با یک نگاه کلی به ظاهر زیبا و صندوق و کاپوت دنا، این تصور را دارد که با یک سدان خانوادگی مواجه بوده و این خودرو دارای یک طراحی به مراتب جسورانه و بروزتری نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو است.
اما در نهایت، گاهی اوقات با مواجه شدن با حواشی فراوان این خودرو و بررسی در مورد مزایا و معایب آن، متوجه میشود که این محصول برچسب قیمتی غیرمعقولی داشته و فاصله زیادی را با بازار هدفش دارد.
با توجه به مواردی که درباره خودرو دنا بررسی کردیم امروز در بازار ایران به دلیل نداشتن گذینه ای دیگر برای خرید این خودرو در بین مردم طرفداران زیادی دارد.
در انتهای بررسی باید بپردازیم به این که سدان دنا برای خانوارهایی با جمعیت 4 نفر مناسب است. در واقع قسمت عقب دونفر میتوانند در طول مسیر به راحتی بنشینند.