لیسه گیری بدنه خودرو یا همان لیسه کشی رنگ خودرو یکی از روش های حرفه ای برای ترمیم آسیب جزئی روی بدنه ماشین است. این روش معمولاً برای از بین بردن خط و خش سطحی و آسیب جزئی رنگ بدنه به کار می رود.
لیسه کشی به جای رنگ کردن کل قطعه، معمولاً روی قسمت های آسیب دیده انجام می شود که این خود هم باعث کاهش هزینه و هم کاهش زمان مورد نیاز برای تعمیر می شود.
چرا لیسه گیری انجام می شود؟
وقتی که روی بدنه ماشین خط و خش می افتد، لزوماً نیازی به رنگ آمیزی کامل نیست. لیسه گیری زمانی به کار می آید که رنگ ماشین هنوز سالم باشد و آسیب ها فقط به لایههای سطحی رنگ وارد شده باشند.
مثلاً وقتی یک شاخه درخت یا یک برخورد خیلی ملایم در پارکینگ باعث ایجاد خط و خش می شود، لیسه گیری یک راه حل مناسب است.
مراحل لیسه گیری بدنه خودرو
لیسه گیری فرآیند دقیق و تخصصی است که نیاز به مهارت خاصی دارد. مراحل آن معمولاً شامل موارد زیر می شود:
تمیز کردن سطح آسیب دیده
اولین قدم این است که سطح آسیب دیده کاملاً تمیز شود. گرد و غبار، چربی یا هرگونه آلودگی باید پاک شود تا کار به درستی انجام شود.
بررسی میزان آسیب
متخصص باید بررسی کند که آیا خط و خش ها فقط در لایه شفاف (کلیرکوت) ایجاد شدهاند یا به لایه رنگ پایه نیز آسیب رسیده است. این کار اهمیت زیادی دارد چون نوع آسیب به نوع ترمیم بستگی دارد.
لیسه کشی با ابزار مخصوص
در این مرحله، با استفاده از ابزار مخصوص که به طور معمول به شکل کاردک یا وسیله ای صاف و نرم است، متخصص به آرامی روی قسمت آسیب دیده می کشد. این کار باعث می شود که خط و خش ها به تدریج محو شوند.
پولیش نهایی
بعد از لیسه کشی، معمولاً از پولیش استفاده می شود تا سطح بدنه به طور کامل صاف و براق شود. این مرحله باعث می شود که نتیجه کار حرفه ای تر و شفاف تر به نظر برسد.
مزایای لیسه گیری بدنه خودرو
برخی از مزایای لیسه گیزی بدنه خودرو به شرح زیر است:
هزینه کمتر نسبت به رنگ آمیزی کامل
به جای رنگ آمیزی یک گلگیر یا درب کامل، فقط قسمت آسیبدیده ترمیم می شود. این روش از نظر هزینه بسیار بهصرفه تر است.
حفظ رنگ اصلی ماشین
در این روش چون فقط قسمت آسیب دیده ترمیم میشود، نیازی به ترکیب رنگ یا رنگ آمیزی کامل نیست و این باعث می شود که رنگ اصلی ماشین حفظ شود و ماشین ارزش خود را از دست ندهد.
زمان سریعتر
برخلاف رنگ آمیزی که ممکن است چند روز طول بکشد، لیسه گیری معمولاً در عرض چند ساعت انجام می شود.
چه زمانی لیسه گیری مناسب نیست؟
لیسه گیری برای همه انواع آسیب ها مناسب نیست. اگر خط و خش خیلی عمیق باشد و به لایه فلزی بدنه رسیده باشد، این روش نمی تواند مشکل را حل کند.
در این حالت، باید از تکنیک های دیگری مثل رنگآمیزی کامل یا صافکاری بی رنگ استفاده کرد.
سخن پایانی
لیسه گیری بدنه خودرو یک روش کارآمد، کم هزینه و سریع برای رفع خط و خش سطحی است. این کار نیاز به تخصص و دقت بالایی دارد و بهتر است آن را به دست متخصصان حرفهای بسپارید.
اگر ماشین شما خط و خش سطحی دارد و نمی خواهید هزینه سنگین رنگ آمیزی را بپردازید، لیسه گیری میتواند یک گزینه مناسب باشد.