کمک میخواهید؟ تماس با ما: 09366067237

آشنایی با مراحل خرید خودرو در بورس کالا

آشنایی با مراحل خرید خودرو در بورس کالا
فهرست مطالب صفحه

خرید خودرو در بورس کالا، بازار رقابتی و شفافی را به هدف فروش منصفانه خودرو فراهم نموده است. متقاضیان برای حضور در این بازار و ثبت سفارش، باید از قبل کد بورس کالا و کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا خود را تهیه کرده باشند. در این مقاله که برای شما کاربران وب‌سایت پارس قطعه تهیه شده است، قصد داریم به طور کامل مراحل خرید خودرو در بورس کالا را شرح دهیم. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

باید‌ها و نباید‌های خرید خودرو در بورس کالا

پس از مدتها انتظار در نهایت مرداد ماه سال 1401، شرایط برای پذیرش خودروهای پرتقاضا در بورس کالا فراهم شد. مشتریان لازم است به هدف شرکت در این بازار، یک روز قبل از اعلام لیست خودرو‌های عرضه شده، آمادگی خود را اعلام نمایند. به همین منظور باید از طریق سامانه آنلاین بورس، مبلغ مورد نظر را با توجه به قیمت پایه برای هر کدام از خودروها پرداخت نمایند.

فعالیت در بازار خرید خودرو در بورس کالا، می‌تواند جایگزینی مناسبی برای قرعه‌کشی خودرو باشد. به این دلیل که خریدار با قیمتی ارزانتر نسبت به بازار، خودرو خود را خریداری می‌کند. از طرفی دیگر شرایط دریافت سود بیشتر برای شرکت‌های خودرویی نیز فراهم می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که در این بازار ارائه محصولات خودرو با توجه به قیمت‌های رقابتی موجود، به صورت بی واسطه از طرف عرضه کننده به فروش خواهد رسید.

در بازار بورس کالا، عرضه انواع خودرو با تنوع همراه است. این موضوع موجب شده است تا متقاضیان دامنه انتخاب گسترده‌‌تری داشته باشند. به همین خاطر شاهد هستیم، انواع خودرو‌های داخلی و خارجی برای فروش معرفی شده‌اند.

مانند شاهین و تارا و غیره به عنوان خودروهای داخلی و البته خودروهای وارداتی خارجی مانند لاماری، فیدلیتی، دیگنیتی و دیگر مواردی که هر کدام با استقبال منحصر به فردی همراه خواهد بود. برای همه نوع خودرو‌ها میزان قیمت پایه، تعداد عرضه و نحوه پیش‌پرداخت متفاوت است.

نحوه ثبت‌ نام و کسب اطلاع از اخبار خرید خودرو در بورس کالا

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت بورس کالا، نسبت به آگاهی از اطلاعیه‌های عرضه خرید خودرو در بورس کالا اقدام نمایند. در ادامه برای اینکه بتوانند در این بازار شرکت کرده و جزو خریداران خودرو قرار گیرند، لازم است که در بورس کالا ثبت نام نمایند. پس از آن، شرایط ثبت سفارش خرید خودرو برای متقاضیان مهیا خواهد شد.

به همین منظور اگر علاقمند به شرکت در باز بورس خودرو هستید و تا به این لحظه موفق به ثبت ‌نام نشده‌اید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مراحل ثبت ‌نام را طی نمایید.

راهنمایی گام به گام دریافت کد آنلاین و آغاز خرید خودرو در بورس کالا

گام اول دریافت کد آنلاین:

در اولین مرحله لازم است که به وب‌سایت سامانه آنلاین خرید خودرو در بورس کالا (سامانه EBGO ) مراجعه کنید.

گام دوم خرید خودرو از بورس کالا

گام دوم دریافت کد آنلاین:

در این مرحله، طبق تصویر بالا باید لینک ( دریافت کد آنلاین در بورس کالا ) را انتخاب نمایید.

گام سوم بورس کالا

گام سوم دریافت کد آنلاین:

طبق تصوبر بالا، پس از کلیک بر روی گزینه دریافت کد آنلاین، در فیلد‌های مشخص شده کد ملی و شماره تماس تلفن همراه خود را معرفی نمایید.

گام چهارم اخذ کد از بورس کالا

گام چهارم دریافت کد آنلاین:

پس از تکمیل مرحله قبل، کد تایید 5 رقمی سامانه سجام که قبلا در آن ثبت نام کرده‌اید به شماره موبایل معرفی از طرف شما ارسال خواهد شد. طبق تصوبر بالا، کد را در محل مشخص شده وارد نموده و ادامه فرایند را دنبال کنید.

گام پنجم

گام پنجم دریافت کد آنلاین:

پس از تایید، کلیه اطلاعات فرد متقاضی از طرف سامانه سجام مشخص و نمایش داده خواهد شد. طبق تصوبر بالا، موارد را بررسی نموده و در صورت تایید فرایند را ادامه دهید.

گام ششم دریافت کد آنلاین

گام ششم دریافت کد آنلاین:

در این مرحله پس از تایید اطلاعات مشخص شده، لازم است فیلد‌های باقی‌مانده را تکمیل کنید. در ادامه طبق تصوبر بالا اطلاعات شخص حقیقی نمایش داده می‌شود. در این مرحله پس از تایید صلاحیت موارد مذکور، فرایند خرید خودرو در بورس کالا را ادامه دهید.

گام 7 دریافت کد آنلاین

گام هفتم دریافت کد آنلاین:

طبق تصوبر بالا، در این قسمت لازم است که اطلاعات شغلی فرد متقاضی معرفی شود. پس از آن نسبت به ادامه فرایند اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید نوع فعالیت را خرید خودرو انتخاب کنید.

گام 8 خرید خودرو

گام هشتم دریافت کد آنلاین:

این مرحله به اطلاعات مالی مربوط است. توجه داشته باشید معرفی این اطلاعات باید به صورت دقیق وارد شود. از ورود اطلاعات به صورت تخمینی پرهیز کنید.

گام 9 خرید خودرو

گام نهم دریافت کد آنلاین:

طبق تصوبر بالا، اطلاعات حساب بانکی شما که از سامانه سجام خوانده شده نمایش داده می‌شود. در کنار آن یک فایل معرفی‌نامه نیز برای متقاضی وجود دارد که لازم به دریافت آن نیستید. به این خاطر که شما در مراحل قبل نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام نموده‌اید.

گام 10 خرید

گام دهم دریافت کد آنلاین:

اطلاعات حساب بانکی شما تکمیل و ارسال شد. در این مرحله طبق تصوبر بالا، لازم است که مدارک خواسته شده را آپلود نمایید. لطفا نسبت به معرفی و آپلود تصویر نمونه امضا خود اقدام کنید. این مرحله الزامی است. اما برای اطمینان فیلد‌های دیگری مبنی بر معرفی تصویر شناسنامه و تصویر کارت ملی مشخص شده است. آن تصاویر را را نیز آپلود نموده و فرایند خرید خودرو در بورس کالا را ادامه دهید.

مرحله آخر دریافت کد آنلاین

گام آخر دریافت کد آنلاین:

طبق تصوبر بالا، در مرحله آخر لازم است که تعهد خود را با تایید مقررات و قوانین معرفی شده مشخص نمایید. برای این کار دو گزینه برای شما نمایش داده است. پس از آن کدی به منظور تایید فرایند به شماره همراه شما ارسال خواهد شد. این کد به منزله تکمیل موفق همه مراحل توسط متقاضی است. در روز‌های آینده نیز نام کاربری و رمز عبور برای متقاضی به هدف حضور سامانه بورس خودرو ارسال می‌شود.

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

مرحله اول ثبت نام جهت خرید خودرو در بورس کالا :

در ابتدا لازم است که خریداران نسبت به افتتاح حساب در بورس کالا اقدام نمایند. پس از آن متقاضی با حضور در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان)، باید نسبت به ثبت نام و دریافت کد سجام اقدام داشته باشد. این سامانه برای ارائه خدماتی فراگیر و یکپارچه به مشتریان، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به هدف پرداخت مبالغ و به نیت ارائه خدمات به فعالان بازار سرمایه تهیه شده است.

مرحله دوم دریافت کد معاملاتی و ثبت نام در کارگزاری:

متقاضی لازم است در اولین حرکت خود، به یکی از سایت‌های شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس مراجعه نماید.  در ادامه به هدف تسهیل در انجام معاملات بورس، باید در یکی از کارگزاری‌ها فرایند ثبت نام خود را تکمیل کند. پس از آن می‌تواند توسط سامانه‌های صدور کد آنلاین الکترونیکی بورس کالا معرفی شده، کد آنلاین معاملاتی خود را تهیه کند. متقاضیان توجه داشته باشند که کد آنلاین بورس کالا با کد معاملاتی بازار سهام که از قبل داشته‌اند فرق دارد. بر همین اساس آن دسته از افرادی که کد معاملاتی سهام را دارند نیز باید نسبت به دریافت کد آنلاین خرید خودرو در بورس کالا اقدام نمایند.

مرحله سوم افتتاح حساب وکالتی:

به هدف اجرای معاملات در بورس کالا برای خرید خودرو و یا هر کالای فیزیکی، داشتن یک حساب وکالتی برای متقاضیان از ملزومات است. متقاضی خرید خودرو می‌بایست با حضور در یکی از بانک‌های عامل، نسبت به افتتاح حساب وکالتی بورس کالا مراحل مشخص شده را طی نماید. این حساب وکالتی در اصل یک حساب بانکی بوده که نزد یکی از بانک‌های مورد تایید بانک مرکزی توسط متقاضی افتتاح می‌شود. مشتری می‌تواند از طریق این حساب، مبلغ پیش‌پرداخت را واریز کند.

توجه داشته باشید که ساختار حساب مورد استفاده در بورس با این حساب وکالتی متفاوت است. برای آن دسته از افرادی که قصد آغاز معاملات در این بورس کالا را دارند، افتتاح و داشتن یک حساب وکالتی جدید لازم است.

مرحله چهارم واریز پیش‌پرداخت:

متقاضی بعد از دریافت نام کاربری و کد عبور می‌تواند به هدف انتخاب و خرید خودرو، به سامانه بورس خرید خودرو مراجعه نماید. اعلامیه‌ها در روزهای قبل برای عرضه خودرو در سایت بورس کالا منتشر خواهد شد. متقاضی در این مرحله باید به حساب وکالتی، مبلغ پایه اعلام شده را به عنوان پیش‌پرداخت واریز نمایند. این مبلغ در اطلاعیه عرضه بورس کالا مشخص می‌شود.

خرید خودرو در بورس کالا

مرحله پنجم ثبت سفارش:

متقاضی پس از شارژ حساب وکالتی به نیت خرید خودرو، لازم است در موعد مشخص شده برای ثبت سفارش به سامانه آنلاین بورس کالا مراجعه نماید. متقاضی می‌تواند برای ثبت سفارش خود با مراجعه به سامانه ثبت سفارش شرکت‌های کارگزاری، این فرایند را به صورت برخط انجام دهد. البته شرایط ثبت درخواست به صورت حضوری نیز فراهم است.

پس از ثبت درخواست توسط متقاضی، این اطلاعات به قسمت معاملات کالای کارگزاری فرستاده خواهد شد. در ادامه در صورت تایید شرایط، خودرو مورد نظر خریداری می‌شود.

مرحله ششم شرکت در حراجی:

در این مرحله از خرید خودرو در بورس کالا، شرایط حضور در حراجی و اعلام قیمت‌ها از طرف کارگزاران مشخص می‌شود.

مرحله هفتم تسویه:

در این مرحله پس از تائید خرید توسط کارگزاری، متقاضی باید نسبت به پرداخت الباقی مبلغ معامله اقدام نماید. این مبلغ شامل مالیات بر ارزش افزوده و غیره خواهد بود.

مرحله هشتم تعیین نمایندگی:

در مرحله آخر پس از طی‌ نمودن شرکت در حراجی و تسویه ، نوبت به تعیین نمایندگی خواهد رسید. متقاضی به هدف تحویل خودرو، لازم است در سامانه آنلاین بورس کالا نمایندگی مورد نظر را انتخاب نماید. این انتخاب در بین نمایندگی‌های اعلام شده خواهد بود.  برای متقاضی مشخص خواهد شد.

در بازار بورس چه خودروهایی عرضه خواهد شد ؟

برای خرید خودرو در بورس کالا، خودروهای داخلی و وارداتی متنوعی برای خرید متقاضیان معرفی شده‌اند. لیست این خودروها قبل از ورود به سامانه، طی اطلاعیه‌ای برای متقاضیان در وب سایت بورس کالا معرفی خواهند شد. شرایط معامله خودروهای اعلام شده زیر قیمت بازار است. این اطلاعات مدام به روز رسانی می‌شود. تا این لحظه خودروهایی مانند کی ام سی، پژو 207، جک، فیدلیتی، هایما، انواع کامیون های کشنده، دیگنیتی، لاماری ایما، وانت کارا و تارا در بازار بورس کالا عرضه شده‌ند.

اثرات خرید خودرو در بورس کالا بر بازار خودرو

عرضه خودرو در بورس کالا، قادر است تعادل در بازار خودرو را فراهم آورد. از طرفی دیگر می‌تواند در برابر رشد قیمت‌های نجومی خودروهای مختلف در بازار آزاد، به عنوان یک نیروی بازدارنده ایفای نقش کند. علاوه بر آن فعالیت در این عرصه اقتصادی، به طور قابل قبولی حجم تقاضی را نیز کاهش خواهد داد.

با اجرای این طرح و این نوع فعالیت‌ها، شرایط سیاست رقابت و البته ورود خودرو‌های خارجی و روند قیمت گذاری‌های دستوری خودروها اصلاح خواهد شد.

رعایت نکات مهم خرید خودرو در بورس کالا

در این مقاله مراحل خرید خودرو در بورس کالا و نحوه دریافت کد آنلاین، به صورت تفکیک شده خدمت شما کاربران محترم ارائه شد. اما با توجه به نکاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، آگاهی شما نسبت به اجرای فرآیندها را افزایش خواهد داد.

  • در زمان خرید خودرو در بورس کالا، توجه به زمان بسیار اهمیت دارد. به این خاطر که برخی از مراحل خرید خودرو, از زمان‌بندی خاصی برخوردار است. بر این اساس اگر در مرحله‌ای خاص زمان مشخص شده به اتمام برسد، می‌تواند در روند فعالیت شما اختلال به وجود آورد.
  • انتخاب یک کارگزار معتمد و مطمئن بسیار اهمیت دارد. پس از اینکه یک کارگزار معتبر را انتخاب کردید، نسبت به آغاز فرایند ثبت نام اقدام نمایید. توجه داشته باشید نحوه ارائه خدمات توسط کارگزار، می‌تواند در کیفیت و روند معاملات شما در بورس خودرو تاثیر مستقیم داشته باشد. پس رعایت این مورد را جدی بگیرید.
  • حتما قبل از آغاز فرآیند خرید خودرو در بورس کالا، نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدامات لازم را انجام داده باشید. اجرای این فرآیند می‌تواند به راحتی انجام شود. متقاضیان با توجه به نوع دسترسی‌ در سامانه سجام، می‌توانند این ثبت نام را در منزل نیز شخصا انجام دهند.
  • یادتان باشد قیمت مشخص شده برای هر خودرو به منزله بهای تمام شده آن خواهد بود. به همین دلیل نسبت به خرید خودرو لازم است هزینه‌های جانبی آن ماننده مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد کارگزاری را نیز پرداخت نمایید.
  • زمان مشخص شده پس از اتمام فرآیند خرید خودرو در بورس کالا به هدف پرداخت هزینه‌های جانبی تنها 48 ساعت است. اگر متقاضی در این زمان پرداخت را انجام ندهد، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

 

سوالات متداول خرید خودرو در بورس کالا

آیا در بورس کالا به هدف خرید خودرو محدودیتی مشخص شده است ؟

جواب این سوال را باید با توجه به اطلاعیه‌های منتشر شده در سامانه خرید خودرو در بورس کالا دنبال نمایید.

چگونه می‌توانم خرید خودرو در بورس کالا را انجام دهم ؟

  • ابتدا باید در سامانه سجام نیت نام کنید.
  • پس از ان از طریق کارگزاری کد بورس خود را دریافت نمایید.
  • در ادامه لازم است برای ثبت سفارش، در حساب وکالتی مبلغ مشخص شده را پرداخت کنید.
  • سپس از روز ارائه تا روز معامله شرایط خرید خودرو برای شما فراهم خواهد شد.

برای خرید خودرو در بورس کالا، چه کد بورسی را باید داشته باشم ؟

در این خصوص کدهای موجود به کد بورس کالا، کد سهام و کد آتی تقسیم می‌شود. برای خرید خودرو شما تنها به داشتن کد بورس نیاز دارید.

چگونه می‌توانم درخواست خرید خودرو را ثبت نمایم ؟

پس از طی همه مراحل خرید خودرو برای اینکه بتوانید ثبت سفارش داشته باشید، لازم است به سامانه EBGO  (سامانه جامع مدیریت سفارش های کارگزاری ) مراجعه نمایید.

منظور از داشتن حساب وکالتی چیست ؟

برخورداری از این حساب برای تکمیل فرایند پرداختی‌ها و ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا، لازم است. کارگزاری مربوط برای برداشت مبالغ پرداختی از طرف متقاضی، به این حساب او مراجعه خواهد کرد.

چطور می‌توانم مبلغ پایه یا همان مبلغ پیش‌پرداخت خرید خود را پرداخت نمایم ؟

پرداخت پیش‌پرداخت را می‌توانید از طریق حساب وکالتی که افتتاح نموده‌اید انجام دهید.

به حساب وکالتی چه زمان باید مبلغ پایه را واریز کنم ؟

به طور کلی متقاضی باید یک روز قبل از ارائه، مبلغ پیش‌پرداخت را به حساب وکالتی افتتاح شده خود واریز کرده باشد. زمان دقیق آن در اطلاعیه‌های منتشر شده در سامانه خرید خودرو اعلام خواهد شد. متقاضی باید ار آغاز شروع فرایند خرید خودرو، نسبت به توجه به اطلاعیه‌های منتشر شده مداومت داشته باشد.

چگونه می‌توانم نام کاربری و رمز عبور را برای ورود به سامانه بورس خودرو تهیه کنم ؟

در شرایط تکمیل همه مراحل، اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور به هدف مراجعه به سامانه خرید خودرو به شماره موبایل متقاضی پیامک خواهد شد. این شماره در مراحل قبل، از متقاضی دریافت شده است.

پس از اینکه به خرید خودرو در بورس کالا موفق شدم، برای دریافت خودرو از نمایندگی چه مدارکی باید همراه داشته باشم ؟

  • داشتن اصل و کپی کارت ملی متقاضی
  • داشتن اصل و کپی شناسنامه متقاضی
  • ارائه مدارک احراز محل سکونت مورد تایید بخشنامه راهور ناجا
  • معرفی شماره شبا به همراه تاییدیه بانک مبدا

اگر موفق به خرید خودرو نشوم چطور می‌توانم به مبلغی که در حساب عملیاتی واریز کردم دسترسی داشته باشم ؟

اگر پس از اتمام زمان عرضه متقاضی موفق به دریافت خودرو نشود، مبالغ پرداختی که در حساب بلوکه شده پس از یک روز کاری آزاد خواهد شد.

چه زمانی خودرو خریداری شده را تحویل خواهم گرفت ؟

زمان دقیق تحویل خودرو از نمایندگی‌ها، متقابلا از طرف اخبار منتشر شده به سمع و نظر متقاضیان خواهد رسید.

نتیجه گیری

مدیریت درست بر اجرای فرایند‌های خرید خودرو در بورس کالا، می‌تواند در کل بازار خودرو کشور تاثیرات مثبتی را اعمال نماید. علاوه بر آن، لازم است در این خصوص قوانین دقیق و مناسبی نیز تصویب گردد. اجرای این فرایند می‌تواند با توجه به روند عرضه و تقاضی، در شفافیت بازار و تعیین دقیق قیمت خودرو‌های مختلف اثر مستقیم داشته باشد.

خدمات بدنه رنگی خودرو پارس قطعه

پارس قطعه اولین سایت فروش و تامین قطعات بدنه رنگی انواع خودروهای ایرانی و خارجی به صورت بدنه رنگ فابریک و تولید انواع قطعات بدنه رنگ کوره ای با در اختیار داشتن مجهز ترین کوره صنعتی رنگ خودرو و توزیع انواع اتاق جات خودروهای ایران خودرو و سایپا به صورت کامل و نیمه کامل (اسکلت) و قسمت های مختلف اتاق خودرو شامل شاسی های جلو و عقب و سقف و ستون به صورت رنگ فابریک و رنگ کوره ای و تولید کننده انواع سپر و جلو پنجره رنگی.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *