کمک میخواهید؟ تماس با ما: 09366067237

بررسی پژو 206 در تصادفات

بررسی پژو 206 در تصادفات
فهرست مطالب صفحه

بررسی پژو 206 (با هدف بررسی در تصادفات)

پژو 206 را می توان به جرات یکی از موفق ترین و پرفروش ترین خودروهای بازار ایران به حساب آورد. این خودرو نزدیک به ۲۰ سال است که در بازار ایران حضور دارد. در تمام طول این مدت هیچگاه از رونق نیفتاده. همیشه تقاضای بالایی برای خرید آن وجود داشته است. خودروهای زیادی در بازار ایران بوده اند که توانستند چند دهه مورد توجه مشتریان باقی بمانند و فروش خوبی را تجربه کنند اما 206 داستان دیگری دارد. در این مقاله تاریخچه این خودرو و بخش های مختلف آن را بیشتر بررسی می کنیم و در نهایت عملکرد آن از نظر مقاومت در تصادفات را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

معرفی خودروی 206

در اوایل دهه نود میلادی، خودروسازی پژو تصمیم به توقف تولید خودروی ۲۰۵ گرفت و به دنبال طراحی یک مدل متفاوت برای جایگزین کردن این خودرو در بازار بود. با سابقه ای که همگان از این خودروساز فرانسوی در یاد داشتند. انتظار می رفت که جایگزین ۲۰۵ یک خودروی مشابه با چند تغییر جزئی باشد اما پژو خواب دیگری برای این خودرو دیده بود. پژو تصمیم گرفته بود که خودرویی را به بازار عرضه کند که شباهتی با نسخه های قبلی نداشته و یک طراحی متفاوت و جوان پسند داشته باشد. بتواند روح تازه ای به این خودروسازی بخشیده و چهره جدیدی از پژو به جهان ارائه کند. در نهایت پژو ۲۰۶ متولد شد و به یکی از پر فروش ترین خودروهای تاریخ پژو تبدیل گشت. با استقبال بی نظیری که از پژو 206 صورت گرفت، تولید آن نزدیک به ۲۰ سال ادامه پیدا کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۰ متوقف شد. به دلیل این محبوبیت بالا، ایران خودرو خیلی سریع با پژو وارد گفتگو شد و در نهایت توانست خط تولید پژو ۲۰۶ را در ایران راه اندازی کند.

تولید ۲۰۶ در ایران از اوایل دهه هشتاد شمسی آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. ۲۰۶ در شش تیپ مختلف تاکنون تولید شده است که تیپ ۲ و ۵ آن در حال حاضر تولید می شوند. بقیه تیپ ها کاملاً از خط تولید ایران خودرو خارج شده اند. از دلایل اصلی موفقیت خودروی پژو ۲۰۶ در ایران می توان به طراحی خاص و جوان پسند، استفاده از پیشرانه قدرتمند، سواری نرم، برخورداری از قابلیت های مختلف و ابعاد مناسب آن اشاره کرد. با استقبال بی نظیری که از خودروی پژو ۲۰۶ صورت گرفت، ایران خودرو اقدام به تولید نسخه صندوقدار ۲۰۶ با نام ۲۰۶ اس دی کرد. این خودرو نیز به خودرو موفقی در بازار ایران تبدیل شد.

بررسی خودروی 206 : طراحی

۲۰۶ را میتوان به جرات موفق ترین خودروی پژو از لحاظ طراحی دانست. به گونه ای که خیلی ها طراحی این خودرو را عامل اصلی موفقیت آن می دانند. طراحی بیرونی ۲۰۶ به گونه ای انجام شده است که هیچ ایراد واضحی نمی توان بر آن گرفت. استفاده از یک کاپوت خمیده به همراه چراغ های بزرگ، ظاهری متفاوت و اسپرت به این خودرو داده است. علاوه بر این وجود دو دریچه هواکش روی کاپوت، باعث جوان پسند تر شدن طراحی این خودرو شده است. در بخش جانبی نیز چند خط ممتد وجود دارد که زیبایی خاصی به ۲۰۶ بخشیده است.

بخش عقب این خودرو نیز طراحی بی نقصی دارد. انحنای سقف به شکل زیبایی تا انتهای خودرو ادامه پیدا کرده و طراحی چراغ ها نیز به گونه ای انجام شده که ظاهر این خودرو را کامل تر کند. علاوه بر زیبایی، طراحی ۲۰۶ آیرودینامیک مناسبی نیز دارد . همین باعث شده است که کنترل این خودرو در جاده و سرعت های بالا، آسان تر باشد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی ۲۰۶ در مقابل طراحی بیرونی آن حرف زیادی برای گفتن ندارد و همه چیز به ساده ترین شکل طراحی شده است. قسمت داشبورد، فرمان و آمپر ها مشابه دیگر محصولات پژو است. صندلی ها نیز تفاوت خاصی با خودروهای دیگر پژو ندارند. البته در طراحی ۲۰۶ ارگونومی حرف اول را میزند. فضای کافی برای راننده و سرنشین وجود دارد. همه چیز به گونه ای طراحی شده است که نشستن در این خودرو حتی برای ساعت های طولانی، باعث ایجاد خستگی در راننده و سرنشین نشود. البته این موضوع درباره سرنشینان صندلی عقب صدق نمی کند. صندلی های عقب ۲۰۶ بسیار کوچک طراحی شده اند و فضای پای بسیار کمی برای سرنشینان عقب طراحی شده است. در حقیقت افراد قد بلند به سختی می توانند در صندلی های عقب این خودرو جای گرفته و احساس راحتی کنند. صندلی های عقب تنها برای دو نفر جا دارد و درب عقب این خودرو نیز کوچکتر از درب جلو طراحی شده است . همین ورود و خروج به خودرو را دشوار می کند. به صورت کلی می توان ۲۰۶ را یک خودروی دو نفره دانست. چرا که صندلی های عقب این خودرو عملاً کارایی چندانی ندارد.

بررسی مشخصات فنی خودروی پژو 206

همانطور که گفته شد پژو ۲۰۶ در ایران با شش تیپ مختلف تولید شده است. در حال حاضر تنها تیپ ۲ و ۵ این خودرو تولید می شود و تیپ های دیگر آنچنان حضوری در بازار ندارند. به همین خاطر ما در اینجا تنها به بررسی تیپ ۲ و ۵ خودرو ۲۰۶ می پردازیم. خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ یک موتور ۱۴۰۰ سی سی ۸ سوپاپ از نوع TU3 دارد. پیشرانه این خودرو قادر است در دور موتور ۵۳۰۰، ۷۵ اسب بخار نیرو تولید کند و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر را در دوره ۳۴۰۰ داشته باشد. ۲۰۶ تیپ ۲ با استفاده از این موتور قادر است تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد و صفر تا صد آن نیز ۱۴ ثانیه خواهد بود.

حجم موتور و مصرف

در خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ از یک موتور TU5 با ظرفیت ۱۶۰۰ سی سی و ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. این موتور قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵۸۰۰ و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر در دور ۴۰۰۰ است. ۲۰۶ تیپ ۵ با استفاده از این موتور حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت دارد. صفر تا ۱۰۰ آن نیز ۱۱.۶ ثانیه طول می کشد. در مجموع ۲۰۶ تیپ ۵ به موتور قدرتمند و کارآمدی مجهز شده است که استهلاک پایینی داشته و تعمیر آن نیز هزینه زیادی روی دست دارندگانش نمی گذارد. از لحاظ مصرف بنزین، خودروی ۲۰۶ را میتوان یک خودروی کم مصرف و بسیار مقرون به صرفه دانست. ۲۰۶ تیپ ۲ به صورت میانگین ۶.۴ لیتر و تیپ ۵، ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می کند. همین این خودرو را به یکی از کم مصرف ترین خودرو های موجود در بازار ایران تبدیل کرده است.

بررسی خودرو 206 در تصادفات

خودروی 206 از لحاظ ایمنی یک خودروی مطمئن به شمار می رود و ۴ ستاره ایمنی دریافت کرده است. البته منظور از ایمنی ۴ ستاره، ایمنی برای سرنشینان است و شامل ایمنی خود ماشین نمی شود. در ادامه به بررسی ایمنی قسمت های مختلف این خودرو می پردازیم.

بخش جلو خودرو 206 در تصادفات

بخش سپر و گلگیر 206 از جمله قسمت هایی است که در تصادفات بیشترین آسیب را می بیند. سپر پژو 206 به دلیل جنس نرمی که دارد، سریع تر دچار تغییر شکل می شود و با کوچکترین تصادفات نیز ممکن است آسیب زیادی به سپر وارد شود. گلگیر ها هم به دلیل موقعیتی که دارند، در اغلب اوقات به اطراف و خودرو های دیگر سابیده می شوند و نیاز به ترمیم رنگ پیدا می کنند. در برخی از موارد هم به دلیل عدم وجود صفحه تقویتی در ساختار گلگیر ها، به راحتی دچار فرورفتگی ها متعدد می شوند. در اغلب اوقات آسیب های این قسمت را می توان با صافکاری و نقاشی حل کرد اما در بعضی از مواقع، آسیب به اندازه ای است که گلگیر و سپر باید تعویض شود.

با بررسی پژو 206 در تصادفات متوجه میشویم ، کاپوت جلو 206 به گونه ای طراحی شده است که خیلی سریع در تصادفات آسیب می بینید و تغییر شکل پیدا می کند. سپر 206 به دلیل داشتن شیب رو به پایین، کمترین ارتفاع را در این خودرو دارد و در صورت برخورد به خودروی مقابل خیلی راحت دچار آسیب می شود. به دلیل شکل منحنی کاپوت، غالبا صافکاری آن نتیجه مناسبی در پی ندارد و نمی توان با صافکاری و نقاشی کاپوت را شبیه روز اولش کرد. به همین خاطر توصیه می شود که در صورت داشتن تصادف شدید، نسبت به تعویض کاپوت اقدام کنید. خوشبختانه درب موتور 206 نسبت به خودروی های دیگر، قیمت کمتری دارد و راحت تر می توان آن را تعویض کرد.

بخش جانبی خودرو 206 در تصادفات

بعد از کاپوت، درب ها از جمله قسمت هایی هستند که در تصادف، آسیب زیادی می بینند. معمولا در تصادفات جاده ای، خودرو به طرفین منحرف شده و با خودرو های دیگر و اشیای کنار جاده برخورد می کند. به همین خاطر در اغلب تصادفات جاده ای، بخش جانبی خودرو شامل درب ها، ستون و گلگیر دچار آسیب می شوند. اغلب دارندگان ۲۰۶ ترجیح می دهند که به جای تعویض درب، با صافکاری و نقاشی آن را شبیه روز اول کنند. اما غافل از این که درب های ۲۰۶ به گونه ای طراحی شده اند که در صورت داشتن تصادف های نسبتا شدید هم از بالانس درآمده و درست در جای خود قرار نمی گیرند. ۲۰۶ هایی که از قسمت جانبی مانند درب جلو 206 یا درب عقب تصادف داشته اند، غالبا دارای درز بزرگی بین در و بدنه خودرو هستند و این موضوع در هنگام کارشناسی و فروش خودرو، قیمت آن را کاهش خواهد داد.

سقف و عقب خودرو 206 در تصادفات

سقف و ستون ۲۰۶ قسمت هایی از بدنه هستند که معمولا آسیب چندانی در تصادفات معمولی نمی بینند. مخصوصا ستون خودروی ۲۰۶ به محکم و مقاوم بودن معروف است و به راحتی دچار خمیدگی نمی شود. به دلیل ماشین نگهدارنده ستون، معمولا تعمیر آن توصیه نمی شود. چرا که جوش دادن ستون و صافکاری آن باعث کاهش مقاومت آن در برابر تصادف ها شده و ممکن است نتواند به خوبی در برابر تصادفات رانندگی مقاومت نماید. به همین علت در تصادفات شدید و واژگونی خودرو که آسیب زیادی به ستون ها و سقف خودرو می رسد، اغلب توصیه می گردد که نسبت به تعویض سقف و ستون یا تعویض کل اتاق خودرو اقدام شود. سقف و ستون از جمله قطعاتی هسند که در بازار به سادگی نمی توان آن ها را پیدا و خریداری کرد. خوشبختانه سقف و ستون ۲۰۶ نیز توسط پارس قطعه ارائه می شود و شما می توانید این قطعات بدنه را نیز به صورت رنگ شده و فابریک خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید. همچنین معمولا در ضربه از سقف معمولا درب صندوق پژو 206 نیز ضربه میخورد.

خرید قطعات بدنه 206

در صورتی که نیاز به خرید قطعات بدنه یا کل بدنه خودرو ۲۰۶ دارید، می توانید تمامی قطعات مورد نیاز خود را با بهترین قیمت از فروشگاه پارس قطعه سفارش دهید. پارس قطعه تمامی قطعات بدنه ۲۰۶ را به صورت فابریک و رنگ شده، در رنگ های مختلف و با بهترین کیفیت ارائه می دهد. امکان سفارش کل بدنه خودرو نیز وجود دارد و شما می توانید قطعات و بدنه را با ضمانت کارشناسی خریداری نمایید. قطعات رنگ شده به صورت کوره ای تولید می شوند و قطعات فابریک نیز از روی اتاق اصلی 206 جدا شده اند. استفاده از آن باعث می شود که خودرو شما بی رنگ باقی مانده و در هنگام فروش و کارشناسی، از قیمت آن کاسته نشود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *