کمک میخواهید؟ تماس با ما: 09366067237

معرفی خودرو پژو 405

پژو 405
فهرست مطالب صفحه

شرکت فرانسوی پژو نخستین بار در تیرماه سال 1366شمسی از 10 سالن تولید اتوموبیل پژو 405 رونمایی کرد، سپس در مهر همان سال فروش آن را در اروپا آغاز کرد.

شرکت پژو که در سال 1980میلادی (1358شمسی) شرکت اتومبیل سازی Ryton انگلیس را خریده بود، در دی ماه 1366میلادی عرضه پژو 405 را در انگلیس آغاز کرد.1

طی دو سال عرضه، پژو نیم میلیون دستگاه از این مدل را فروخت و در سه سال اول عرضه، فروش آن به یک میلیون دستگاه رسید.2

این خودرو در زمان عرضه خود از سال 1987میلادی، یک خودروی مطمئن محسوب می‌شد و پژو با عرضه آن نشان داد که می‌تواند از قالب سیستم پیشرانه عقب خود به نحوه مدرن‌تر قدرت رانندگی را به چرخ‌های جلو منتقل کند.

بدنه خودرو 405


بدنه خودرو 405 با طراحی کلاسیک و شیب دار به دلیل برخوردار بودن از خطوط منحصر به فرد و جلوه زیبا، جذابیت زیادی دارد.

ابعاد صندوق عقب 405 و پنجره های بزرگ به آن ظاهری مدرن و اسپرت می‌بخشد. همچنین طراحی آیرو دینامیک بدنه و به خصوص آیرودینامیک مناسب کاپوت جلو 405 به کاهش مصرف سوخت آن کمک شایانی کرده است.

گلگیر جلو 405 به صورت پهن شده از جنس فولاد است که با بدنه اصلی ادغام شدهو این ظاهری صاف‌تر و ملایم‌تر به ماشین بخشیده است.

خودرو405 با داشتن رینگ‌های بزرگتر از حد معمول ظاهری عالی پیدا کرده است.

تولید پژو 405 در جهان


عرضه این ماشین در اروپا تا سال 1376شمسی ادامه داشت.

خط تولید این خودرود در ایران در 13 آذر 1369شمسی توسط رئیس جمهور وقت در شرکت ایران‌خودرو افتتاح گردید و اکنون قریب به سه دهه است که مهمان جاده‌های ماست، و هنوز هم جزوه پر فروش ترین خودروها در ایران است.

همچنین علاوه بر ایران، فرانسه و انگلیس، در کشورهای آرژانتین، پرو، اندونزی، مصر، مالزی، چین، زیمباوه نیز 405 عرضه شد.

سال 1988میلادی

خودرو405 در سال 1988میلادی خودروی سال اروپا شد، و همزمان یک رکورد خیره کننده نیز به دست آورد که تاکنون شکسته نشده است.

405 خودرویی است که تا کنون بیشترین میزان رای را در فرایند انتخاب خودرو سال اروپا به دست آورده است.

سال 1991میلادی

پژو ۴۰۵ آخرین مدل پژو بود که تا قبل از خروج این خودروساز فرانسوی از بازار آمریکا (سال 1991میلادی) ، به فروش می‌رسید. در تاریخ 27 خرداد 1396شمسی به مناسبت سی امین سالگرد عرضه این خودروی محبوب، جشن تولد نمادینی در موزه شرکت پژو برگزار گردید.

انواع مدل پژو405


این خودرو تا کنون هم به صورت رانندگی از سمت راست و هم از رانندگی از چپ، و هم به صورت سدان و استیشن عرضه گردید و یکی از محبوب‌ترین خودروهای دنیا محسوب می‌شود.

انواع پژو 405 در ایران

نسخه استیشن آن در ایران تحت عنوان 405 استیشن در سال های ابتدایی عرضه 405 به بازار معرفی و عرضه شد اما خیلی زود از خط تولید کنار رفت. سایر تیپ های پژو 405 تولیدی در ایران عبارتند از:

405 مدل glx

پژو ۴۰۵- GLX سیستم سوخت این مدل از نوع کاربراتوری بود و ابتدا با موتورهای 1580 سی‌سی و 2000cc تولید شد اما در سال 1381 با موتور 1800 سی سی عرضه گردید.

رنگ مدل GLX

رنگ بدنه مدل glx متالیک بود و سپر جلو و سپر عقب پژو 405 GLX همرنگ بدنه آن بود. این خودرو اولین خودروی تولیدی در ایران با شیشه و آینه برقی محسوب می شود. برای مدل موتور 1800 سی‌سی زمان شتاب اولیه 11 ثانیه و مصرف سوخت صدی 9 لیتر تایید شد.

۴۰۵ CNG نوع دوگانه سوز از همان تیپ GLX

پژو ۴۰۵ GLI این مدل در واقع همان نسخه ساده تر GLX است؛ شرکت ایران خودرو با هدف ارزان سازی و مقرون به صرفه تر کردن خرید 405 برای مشتریان، آن را بدون شیشه و آینه برقی به بازار عرضه کرد.

از دیگر اقداماتی که برای پایین آوردن قیمت ساخت این خودرود انجام شد این بود که سپر جلو پژو مدل 405 GLI و سپر عقب آن به صورت ساده مشکی تولید شدند و همچنین در بدنه آن به جای متالیک از رنگ روغنی یا سالید استفاده شد؛این خودرو از سال 1383شمسی تا 1385شمسی در خط تولید ایران‌خودرو بود.

پژو ۴۰۵ SLX

از  سال 1388شمسی جدید ترین تیپ 405 تحت عنوان پژو ۴۰۵ SLX توسط ایرانخودرو عرضه گردید. این مدل نسبت به مدل های پیشن خود  در بخش‌هایی مثل چراغ‌ها و داخل اتاقک (کابین) با طراحی جدیدی ارائه گردید.

وجه تمایز SLX و GLX

در این مدل مه‌شکن عقب و جلو به آن اضافه شد و چراغ‌های خودرو به اصطلاح کریستالی شدند و در داخل اتاقک خودرو داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند.

همچنین به درب صندوق عقب 405 مدل SLX، اسپویلر اضافه شد.

(اسپویلر یک سازه مکانیکی است که بر روی بدنه خودرو نصب می‌شود و برای افزایش استحکام خودرو در سرعت‌های بالا و همچنین بهبود زاویه آیرودینامیکی خودرو استفاده می‌شود.)

مصرف سوخت SLX نسبت به GLX کاهش یافت

مصرف سوخت کاهش (صدی 7.5 لیتر) و کنترل و پایداری آن بهبود یافت. زمان شتاب اولیه 12.5 ثانیه اعلام شده است.

طبق آنچه در وبسایت ایران خودرو آمده است؛  اکنون در ایران پژو 405 SLX با دو موتور ۱.۸ و ۱.۶ لیتری و یک داشبورد بسیار جدید با طراحی مدرن تولید می‌شود که راحتی بیشتری را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند.

امنیت SLX

برای افزایش امنیت نسبت به مدل قدیمی GLX ایران خودرو اقدام به طراحی دو کیسه هوا جداگانه یکی برای راننده و یکی برای مسافر جلویی کرده است تا این خودرو بتواند استاندارد روز را کسب کند.

پژو آردی از خانواده 405 در ایران


پژو آردی- این مدل خودروی دیفرانسیل عقب با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی پیکان اما با بدنه پژو 405 در رنگ‌های بسیار متنوعی عرضه شد.

مدل اولیه فاقد کولر و موتور آن کاربراتوری بود اما مدل‌های تولیدی از نیمه دوم سال 1382شمسی به بعد، با نام تجاری RDI، مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت بودند.

توقف عرضه در ایران

به هر حال به دلیل استفاده از پیشرانه ضعیف پیکان برای آردی و اثبات نامناسب بودن آن در عمل با استقبال کمی مواجه شد و در سال 1385 عرضه آن متوقف شد.

پژو روآ از خانواده 405 در ایران


پژو روآ- این مدل برپایه بدنه و اتاق پژو 405 بود اما با تقویت موتور پیکان از سال 1385 تا 1390 در ایران تولید شد. طبیعتاً مثل پیکان مصرف سوخت آن بالا بود-شتاب اولیه آن 12.7 ثانیه اعلام .

برادرخوانده خانواده 405 پژو پارس


پژو پارس (پژو پرشیا)- این خودرو فیس‌لیفتی (طراحی مجد با بازنگری و تغییر چهره) از پژو ۴۰۵ است که در بخش‌های سپر جلو و سپر عقب، جلوپنجره، درب کاپوت، چراغ‌های جلو و عقب و درب صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر یافت است.

اما فضای درونی پژو پارس بسیار به فضای داخلی پژو 405 شبیه است، با تفاوت جزئی در بخش صندلی‌ها و سامانه تهویه هوای اتوماتیک آن راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کند. ضمناً به دلیل طراحی مناسب غربیلک فرمان و عملکرد بهتر جعبه‌دنده و کلاچ این اتوموبیل از نظر فرمان پذیری برتری نسبت به ۴۰۵ دارد.

سایر خودروهای مشابه 405 در بازار ایران


خودروی سمند که از اوائل 1380 تا 1401 تولید می شد، از نظر پلتفرم، جعبه‌دنده و موتوری برپایه پژوه 405 بود. همچنین اتوموبیل دنا برپایه پلتفرم سمند تولید گردید که همان ساختاری متفاوت از پژو ۴۰۵ است.

نگاهی به پژو 405 تی 16


پژو 405 تی 16 را می‌توان یکی از برترین ساخته‌های پژو طی سال‌های اخیر دانست، به عبارتی برترین سدان اسپرت فرانسوی در دهه 90 میلادی که از نظر شهرت در جایگاهی برابر با پژو 206RC قرار می‌گیرد.

این سدان برای مسابقه و جوانان تولید شد که یک موتور توربو با قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به 405 معمولی بود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت این خودرو به بازار کشورمان عرضه نشد و قوی‌ترین نسخه‌های موجود از پژو 405 در ایران نمونه‌های مجهز به موتور دو لیتری هستند.

صفحات مرتبط


منابع


  1. https://en.ikco.ir/ ↩︎
  2. en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_405 ↩︎
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *