کمک میخواهید؟ تماس با ما: 09366067237

معرفی و بررسی خودرو دنا پلاس

فهرست مطالب صفحه

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب خودروی دنا پلاس و مزایا و معایب آن می پردازیم. دنا پلاس نسخه فیس لیفت شده دنا است و دنا نیز بر روی پلتفرم سمند توسعه یافته که خود سمند هم به نوعی فرزند پژو 405 محسوب میشود؛ اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان 405 شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته. و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی قرار گرفته است.

جدا از مواردی مانند آلیاژهای خودرو که با چشم قابل مشاهده نیست، پیشرفت های زیادی در بدنه و کابین این محصول ایجاد شده است و اکنون دنا پلاس با طراحی مدرن تر و آپشن های بیشتر به محصولی مطمئن و بهتر نسبت به مدل های قدیمی خودرو تبدیل شده است. اما آیا این تغییرات برای رقابت با خودروهای امروزی جهانی حتی خودرو های چین کافی است؟! پاسخ باید منفی باشد؛ به همین دلیل حتی نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس که بهترین و کامل ترین نمونه این محصول به حساب می آید نیز نمی تواند با خودروهای معمولی چینی مانند چری آریزو 5 رقابت کند.

مشخصات فنی دنا پلاس

دنا پلاس یک موتور به اصطلاح EF7 در سینه خود دارد. موتوری که اگرچه با کمک سوپاپ های بیشتر و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ ها (CVVT) نفس بهتری نسبت به موتور قدیمی XU7 ایران خودرو در دورهای بالاتر تولید می کند، اما همچنان از نظر ظاهری و مصرف سوخت با موتورهای مدرن دنیا فاصله زیادی دارد . به خصوص اینکه اوج گشتاور در این موتور با سرعت بالاتری نسبت به مدل قدیمی XU7 به دست می آید و در نتیجه حداقل در نسخه بنزینی بخشی از مزایای موتور تقریبا خنثی می شود. البته خبر خوب این است که بسیاری از مشکلات اولیه موتور EF7 از جمله خرابی غیرعادی روغن در نسخه های جدید برطرف شده است و عملکرد کلی آن کمی راحت تر از موتور 8 سوپاپ قدیمی است.

دنا پلاس

طراحی دنا پلاس

ماشین دنا به خودی خود طراحی قابل قبولی داشت و با دماغه خشن و خطوط تند و تیز بکار رفته توانسته بود سلیقه ایرانی را تا حدودی راضی نگاه دارد و به نوعی خودش را تافته‌ای جدابافته از سمند جا بزند؛ اما مدتی پس از عرضه موفقیت‌آمیز دنا، گروه ایران خودرو تصمیم به بازنگری برخی قسمت‌ها از جمله نیم رخ کناری گرفت. در محصول جدید که با نام پلاس به بازار معرفی شد خط شانه ساده کناری که دقیقاً مشابه سمند بود جای خود را به خطی جسورانه و جذاب داد. همچنین گرافیک داخلی چراغها بهبود چشم گیری را تجربه کردند و قسمت‌هایی مثل سپر عقب و جلوپنجره دست خوش تغییرات کوچکی شدند.

انواع مدل های دنا پلاس

دنا پلاس با انواع موتورها و گیربکس ها تولید می شود. نسخه پایه همان موتور EF7 معمول سمند و سورن را دارد. این نسخه دارای گیربکس 5 سرعته دستی است. نسخه توربو است که از موتور مشترک استفاده می کند اما با سیستم توربوشارژ مشابه سورن توربو و جعبه دنده پنج سرعته دستی عرضه می شود. به تازگی یک گیربکس شش سرعته دستی نیز برای این مدل عرضه شده است. نسخه اتوماتیک این خودرو نیز دارای گیربکس شش سرعته اتوماتیک است.

کیفیت متریال مورد استفاده در  دنا پلاس

یکی از معایب اصلی دنا و دنا پلاس کیفیت ساخت پایین این خودروها است. بی دقتی در مونتاژ در هر دو خودرو مشهود است و کیفیت پایین متریال داخلی نیز دلیلی بر احساس بیشتر این بی کیفیتی مواد بوده است. مطمئنا اگر برای ساخت تجهیزات کابین این خودرو از مواد با کیفیت تری استفاده می کردند، طراحی زیبای داشبورد و کنسول وسط این خودرو بیشتر به چشم می آمد.

احتمالاً فرمان از بدترین پلاستیک موجود در بازار ساخته شده است و حتی خطوط به جا مانده از خط تولید قالب گیری در اینجا قابل توجه است. پنل ابزار و کنسول وسط بسیار پلاستیکی و خشک هستند و برای خودرویی در این رنج قیمت ظاهر دلپذیری ندارند. به این موارد باید صدای داخل کابین و عایق بندی ضعیف آن را نیز اضافه کرد که همگی نشان از کیفیت پایین این خودرو دارد. مورد دیگر مربوط به قالب گیری نامناسب قطعات بدنه و شکافی است که بین قطعات بدنه دنا ایجاد می شود که کاملا غیر قابل قبول است و نشان می دهد که سازنده چقدر نسبت به کیفیت محصولات خود بی تفاوت است.

بررسی دنا پلاس از لحاظ امنیت

ایران خودرو از نظر ایمنی گفت که دنا (حداقل در نسخه 4 ایربگ) توانسته 4 ستاره را از یکی از سازمان های آلمانی بگیرد که به اندازه ستاره های Euro-Ncap یا IIHS قابل اعتماد نیستند اما به نوعی. به نظر می رسد تدابیر امنیتی این محصول بهتر از نمونه های قبلی خود یعنی 405 و سمند باشد.

دنا پلاس

خودروی دنا دومین خودروی ملی است که می توان آن را جانشین سمند نامید. دنا امکانات بیشتری نسبت به سمند دارد و از طراحی مدرن و موتور قدرتمند بهره می برد. اما یکی از ایراداتی که پیدا کردند این است که خودرو وزن زیادی دارد و این مشکل با قدرت موتور آن همخوانی ندارد. این باعث می شود شتاب مغز خیلی زیاد نباشد. اما از نظر ایمنی می توان دنا را بسیار شبیه سمند دانست. استحکام بدنه خودرو در حد قابل قبولی است و امکانات ایمنی مانند ایربگ نیز در وضعیت خوبی قرار دارد.

ایا خودروی دنا پلاس ارزش خرید دارد؟

بدنه این خودرو نسبت به سایر خودروهای خانواده پژو 405 برتری دارد و در مقایسه با نسل اول خودروهای چینی خودرویی قابل اعتمادتر با بازار فروش بهتر است. اگر بخواهیم دنا پلاس را با سایر سدان های هم کلاس مقایسه کنیم، باید بگوییم که این خودرو از طراحی مناسب و امکانات قابل مقایسه ای برخوردار است که باعث افزایش قیمت دنا پلاس نسبت به دنای معمولی اما در حد بالایی می شود.

قیمت صنعت، عدم ارائه راهکارهای پس از فروش توسط نمایندگی برای مسائل برقی این خودرو و کیفیت پایین قطعات باعث شده تا دنا پلاس در این بازه قیمتی گزینه مناسبی نباشد. مشتریان در این بازه قیمتی می توانند خودروهایی مانند پژو 207 دستی، تندر 90 E2 و سورن ELX توربو را خریداری کنند که علاوه بر کارایی این خودروها، بخشی از بودجه مشتری را نیز صرفه جویی می کند.

رقبای دنا پلاس در بازار ایران

در این بازه قیمتی رقبای زیادی برای دنا پلاس وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، تندر 90 استهلاک کمتری دارد، اما از نظر طراحی داخلی و آپشن‌ها، نسبت به دنا پلاس در رتبه پایین‌تری قرار دارد. رانا پلاس با وجود مصرف سوخت کمتر و شتاب اولیه بهتر به مشکل کمبود فضای پای سرنشینان عقب برای خانواده ها می پردازد. علاوه بر این، شاهین محصول جدید سایپا نیز برای رقابت مستقیم با دنا آماده شده و با توجه به طراحی خوب و آپشن ها و موتور خوب، با وجود قدیمی بودن اما مجهز به توربو، می تواند رقابت تنگاتنگی با دنا داشته باشد. البته برندهای معروف چینی مانند جک J4 را برای مدتی نباید نادیده گرفت زیرا از فناوری ساخت به روزتری نسبت به دنا برخوردارند. با این حال، J4 فاقد برخی گزینه ها و بازار دست دوم ضعیف تر و شبکه خدمات محدودتر است.

قطعات بدنه و لوازم یدکی خودرو دنا پلاس

همانطور که در پیش تر گفتیم به دلیل اینکه در ساخت خودرو دنا  پلاس از قطعات و متریال های با کیفیت پایین استفاده شده است. طبیعی است که در تصادفات امکان اینکه بدنه خودرو یا قسمت های دیگر آسیب ببیند زیاد است. و در نتیجه نیاز به تعویض قطعه یا بدنه در خودرو مشهود می باشد. به همین دلیل باید بازار لوازم یدکی خودرو دنا پلاس را بررسی کرد. و شناخت لازم از انواع قطعات و بدنه خودرو مانند سپر جلو، کاپوت دنا پلاس، گلگیر عقب و گلگیر جلو دنا پلاس را کسب کرد.  شما می توانید برای خرید قطعات فابریک و رنگ شده دنا نظیر اتاق دنا، سپر ها، درب ها و دیگر قسمت های خودرو به سایت پارس قطعه مراجعه نمایید. همچنین می توانید با ذکر نوع قطعه مورد نظر مشاوره های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

دنا پلاس

انواع بدنه در خودرو  دنا پلاس

بدنه دنا پلاس بسته به نوع برندی که می خواهید قیمت های متفاوت و کیفیت های متنوعی دارد. بنابراین یکی از روش هایی که می توانید با آن قطعات بدنه دنا پلاس را تهیه نمایید خرید قطعات اصل و فابریک این خودرو می باشد. قیمت این قطعات نسبت به کیفیتی که دارند مقرون به صرفه نمی باشد. و در بعضی از مواقع حتی محصول فیک را بجای فابریک و اصل به شما معرفی می کنند. شما می توانید برای خرید انواع قطعات بدنه و لوازم یدکی فابریک خودرو دنا پلاس به فروشگاه پارس قطعه مراجعه نمایید. و محصول اصل و با کیفیت را همراه با ضمانت نامه کالا از ما بخرید.

روش دوم استفاده از خدمات شرکت پارس قطعه این است که شما می توانید با مراجعه به سایت پارس قطعه و با ذکر قطعه مورد نظر و کد رنگ آن، سفارش رنگ و صافکاری خود را ثبت نمایید. خدمات رنگ و صافکاری ما توسط بهترین و با تجربه ترین نقاشان انجام می شود . و با استفاده از جدید ترین تجهیزات روز دنیا فرایند رنگ ریزی در داخل کوره های صنعتی انجام می شود. تفاوت رنگ کوره ای و رنگ معمولی در این است که فاقد هرگونه بتونه می باشد. و این امر موجب شده است درصد شباهت آن به محصولات فابریک افزایش پیدا کند. همچنین شرکت پارس قطعه 18 ماه ضمانت محصول رنگ شده در برابر هر گونه پوسته شدن و ترک خوردگی رنگ را به شما مشتریان عزیز ارائه می کند.

جهت خدمات دنا پلاس با کارشناسان ما در پارس قطعه تماس بگیرید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *