کمک میخواهید؟ تماس با ما: 09366067237

معرفی و بررسی خودرو پژو پارس

فهرست مطالب صفحه

جهت خدمات …. با کارشناسان ما در پارس قطعه تماس بگیریدایران خودرو در سال ۱۳۷۹ پس از آن که نتوانست برای تولید پژو ۴۰۶ با این کمپانی فرانسوی به توافق برسد، تصمیم به توسعه یک نسخه فیس لیفت شده از پژو ۴۰۵ گرفت. در ابتدا قرار بود که تنها چند تغییر جزئی در ۴۰۵ داده شده و محصول جدید با همان نام ۴۰۵ به بازار عرضه شود اما بعدها ایران خودرو تصمیم گرفت که تغییرات را بیشتر کرده و یک خودرو کاملا جدید عرضه کند. خودرویی که در ابتدا نام پژو پرشیا داشت و بعد از سه سال به پژو پارس تغییر نام داد. بیش از دو دهه از حضور این خودرو در بازار ایران می گذرد و این خودرو در طول تمام این سالها همواره محبوب و پرفروش بوده است. دلایل زیادی برای موفقیت این خودرو می توان عنوان کرد اما به طور خلاصه می توان دلیل موفقیت عجیب این خودرو را طراحی زیبا، قیمت مناسب، فضای جادار برای تمامی سرنشینان، موتور قدرتمند و سواری نرم دانست. ایران خودرو پژو پارس را تاکنون در 11 مدل مختلف با موتور های گوناگون عرضه کرده است. موتورهای ۱.۸ لیتری XU7 و XU7P و ۱.۶ لیتری TU5 و ۱.۹ لیتری XUM قدرت مدل های مختلف این خودرو را تامین می کنند. در این مقاله خودروی پژو پارس را بیشتر بررسی کرده و بخش های مختلف آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

بررسی پژو پارس؛ طراحی بیرونی

 همانطور که در ابتدا گفته شد، این خودرو یک نسخه فیس لیفت شده از خودروی ۴۰۵ است. بنابراین شباهت آن به ۴۰۵ کاملا مورد انتظار است. با این وجود تفاوت هایی در طراحی این دو مدل وجود دارد که باعث شده است این خودرو بسیار موفق تر و محبوب تر از پژو ۴۰۵ باشد. از جمله این تغییرات و تفاوت ها می توان به طراحی متفاوت چراغ ها، خطوط ایجاد شده روی کاپوت، زه بغل پهن، جلو پنجره متفاوت و رینگ اسپرت اشاره کرد. البته رینگ اسپرت در تمامی مدل ها وجود ندارد.

در قسمت عقب این خودرو میتوان تغییر زیادی را نسبت به پژو ۴۰۵ مشاهده کرد، در این قسمت کار ایران خودرو شیک و زیبا بوده است. طراحی قسمت عقب خودرو کاملا متناسب با دیگر بخش های آن است و گرافیک چراغ ها نیز متفاوت طراحی شده است. در قسمت سپر های عقب و جلو پژو پارس نیز می توان تفاوت های زیادی را نسبت به ۴۰۵ تشخیص داد. در مجموع خودرو پژو پارس یک خودروی زیبا و جوان پسند است که با گذشت دو دهه از حضور آن در بازار و عدم تغییر در طراحی بیرونی، همچنان محبوب و پر فروش است.

پژو پارس

 بررسی پژو پارس؛ طراحی داخلی

برخلاف طراحی بیرونی، طراحی داخلی پژو پارس در طول این سال ها تفاوت های زیادی را تجربه کرده است. در ابتدا طراحی داخلی این خودرو کاملا مشابه طراحی داخلی ۴۰۵ بود اما رفته رفته تغییراتی در طراحی آن ایجاد شد. از جمله این تغییرات می توان به طراحی جدید داشبورد، غربیلک فرمان متفاوت، کیلومتر شمار متفاوت و رودری ها اشاره کرد. متاسفانه در طول این ۲۰ سال با گذر زمان از کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت داشبورد و رودری ها کاسته شده است و کیفیت تولیدات امروزی بسیار کمتر از تولیدات اولیه است. صندلی پژو پارس صندلی های راحتی هستند و افراد بزرگسال نیز می توانند به راحتی روی آن ها بنشینند. این خودرو قادر است پنج سرنشین داشته باشد و فضای اختصاص یافته به سرنشینان به اندازه ای بزرگ است که این خودرو را به یک خودروی خانوادگی تبدیل کند.

 بررسی مشخصات فنی پژو پارس

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، خودرو پژو پارس تاکنون در ۱۱ مدل مختلف با مشخصات فنی متفاوت به بازار عرضه شده است. مسلما در این مقاله کوتاه نمی توان تمامی این مدل را مورد بررسی قرار داد، بنابراین در اینجا تنها به مشخصات فنی پژو پارس سال می پردازیم و از دیگر مدل ها چشم پوشی می کنیم. این خودرو سال مجهز به یک موتور چهار سیلندر قدیمی از نوع ۸ سوپاپ است. این موتور حجمی معادل ۱۷۶۱ سی سی دارد و قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور می باشد. نیروی تولید شده توسط این موتور با استفاده از یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. وزن این خودرو حدوداً ۱۱۶۵ کیلوگرم است که وزن مناسبی برای یک خودروی سدان آن هم با این ابعاد و اندازه به شمار می رود. صفر تا صد پژو پارس سال ۱۱ ثانیه طول می کشد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

این خودرو آپشن هایی نظیر چراغ های مه شکن، آینه های برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع، شیشه بالابر های برقی، دماسنج، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی ترمز و دو کیسه هوا دارد. این امکانات برای سال ۷۹ و دهه هشتاد شمسی امکانات خوبی به شمار می رود اما در بازار امروز حتی استانداردهای پایه را نیز شامل نمیشود. به طور کلی می توان گفت که پژو پارس خودرویی قدیمی است که نباید از آن انتظار آپشن های خودرو های جدید بازار را داشت.

پژو پارس

بررسی عملکرد پژو پارس در تصادفات

با توجه به اینکه این خودرو تنها در ایران تولید می شود و هیچگونه نمونه خارجی ندارد، بنابراین در تستهای معتبر بین المللی نیز شرکت داده نشده است و ما دسترسی به هیچ گونه نتایجی از آزمایش های ایمنی این خودرو نداریم و تنها می توانیم با تجربه ای که در طول این سالیان از این خودرو مشاهده کرده ایم درباره امنیت آن اظهار نظر کنیم. با توجه به شباهت بسیاری که خودروی پژو پارس به پژو ۴۰۵ دارد، انتظار می رود که کیفیت بدنه و سطح ایمنی آنها نیز مشابه باشد اما در عمل چنین نیست. پژو پارس در تصادفات معمولاً عملکرد بهتری نسبت به ۴۰۵ دارد و بدنه آن مقاوم تر طراحی شده است. میزان مرگ و میر در تصادف با پژو پارس نیز کمتر از سایر خودروهای مشابه می باشد. بنابراین میتوان این خودرو را یک خودروی داخلی امن به حساب آورد اما به دلیل نداشتن سیستمهای امنیتی مدرن و پایین آمدن کیفیت بدنه در تولیدات اخیر، نمی توان نمره قابل قبولی به این خودرو داد. قسمت های مختلف بدنه این خودرو در تصادفات با شدت های مختلف، سطح آسیب متفاوتی را تجربه می کنند. در ادامه به بررسی هر یک از قسمت های بدنه این خودرو می پردازیم و مقاومت آنها در تصادفات را بهتر ارزیابی می کنیم.

سپر ها و گلگیر پژو پارس

 سپر این خودرو علیرغم طراحی بسیار زیباتری که نسبت به پژو ۴۰۵ دارد، در جنس و کیفیت تفاوت خاصی با برادر بزرگتر خود ندارد. با توجه به اینکه سپر خودرو اولین جایی است که در تصادفات، با اشیا و خودروهای دیگر برخورد میکند، کاملاً طبیعی است که بیشترین آسیب را نیز ببینند. سپر پژو پارس در تولیدات اخیر از مواد نامرغوبی ساخته شده است و حتی در تصادفات جزئی نیز به راحتی دچار شکستگی می شود و اغلب نیاز به تعویض سپر پژو پارس وجود دارد. قسمت گلگیر ها نیز در تولیدات اخیر کیفیت پایینی دارند و به راحتی دچار فرورفتگی میشوند. به دلیل کیفیت پایین معمولاً صافکاری گلگیر های پژو پارس نتیجه مناسبی در بر ندارد و بعد از نقاشی نیز همچنان موج هایی روی گلگیر خودرو مشاهده می گردد.

 سقف و ستون پژو پارس

ستون ها معمولا مقاوم ترین بخش بدنه ی خودرو را تشکیل می دهند و وظیفه آنها حفظ انسجام کلی بدنه و جلوگیری از انتقال ضربه تصادفات به سرنشینان خودرو میباشد. در نسخه های اولیه پژو پارس، کیفیت ستون ها مناسب بود و در تصادفات مقاومت خوبی از خود نشان میداد و می توانست شاکله اصلی بدنه را حفظ کند اما در تولیدات اخیر ستونها نیز دچار کاهش کیفیت شده اند و حالا در تصادفات نسبتاً شدید، مخصوصاً در واژگونی خودرو، ستون ها به اندازه ای تغییر شکل می دهند که امکان تعمیر آنها وجود ندارد و باید تعویض شود. سقف خودرو از جمله قسمت هایی است که تنها در هنگام واژگونی آسیب می بیند، متاسفانه قسمت سقف پژو پارس نیز در تولیدات اخیر دچار کاهش کیفیت شده و از ورق های نا مطلوبی برای ساخت این قسمت استفاده می گردد. در مدل های جدید این خودرو بعد از واژگونی خودرو امکان تعمیر سقف وجود ندارد و حتماً باید سقف خودرو تعویض شود. گاهی حتی با تعویض سقف و ستون نیز مشکل حل نمی شود و نیاز به تعویض کل اتاق پژو پارس می باشد.

پژو پارس

 درب های پژو پارس

 درب های این خودرو معمولاً به کیفیت بالا و استحکام مناسب مشهور بوده اند. این خودرو حتی در تولیدات جدید نیز دارای درب های مقاومی است که به خوبی قادر به مقاومت در برابر تصادفات داخل شهر و جزئی می باشند. در هنگام داشتن تصادفات شدید و به هم ریختن شکل درب، ممکن است درب ها به خوبی در جای خود قرار نگیرند و به درستی بسته نشود، به همین خاطر توصیه می شود که در هنگام داشتن تصادف شدید و تغییر شکل درب ها، به جای تعمیر، درب ها را تعویض نمایید.

خرید قطعات بدنه پژو پارس

 اگر میخواهید قطعات این خودرور را تعویض نمایید و یا نیاز به تعویض کل بدنه خودرو دارید و می خواهید این کار را با کمترین هزینه ممکن انجام دهید، کافیست قطعات مورد نیاز خود را از فروشگاه پارس قطعه سفارش دهید. فروشگاه پارس قطعه تمامی قطعات پژو پارس از قبیل درب جلو و عقب پژو پارس، درب صندوق پژو پارس، سقف و ستون این خودرو، گلگیر پژو پارس و … را به بهترین قیمت ارائه می دهد. قطعات بدنه پژو پارس در دو حالت رنگ شده و فابریک در پارس قطعه ارائه می شوند. قطعات فابریک همان قطعات مورد استفاده در بدنه اصلی خودرو هستند و از اتاق اصلی پژو پارس جداسازی و فروخته می شوند. قطعات فابریک در هنگام کارشناسی به صورت بی رنگ ثبت شده و باعث کاهش قیمت خودرو نمی شود. قطعات رنگ شده پژو پارس با تهیه قطعات اولیه از معتبرترین تولید کنندگان و رنگ آمیزی آنها در کارگاه های حرفه ای پارس قطعه تولید می شوند. کیفیت رنگ آمیزی پارس قطعه از کیفیت رنگ آمیزی اصلی این خودرو بالاتر است و دوام بیشتری دارد. لازم به ذکر است که در فرایند رنگ آمیزی قطعات ، به هیچ وجه از بتونه استفاده نمی گردد.

جهت خدمات پژو پارس با کارشناسان ما در پارس قطعه تماس بگیرید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *