چرا رنگ کـوره ای “بدنه خودرو” را بیمه می کند؟

[vc_row][vc_column][porto_container][ultimate_heading main_heading=”چرا رنگ کـوره ای “بدنه خودرو“ را بیمه می کند؟” margin_design_tab_text=””][/ultimate_heading][vc_column_text]کوره و رازهایش

رنگ کوره‌ای یعنی چه؟ اصلا تعریف این نوع رنگ چیست؟ او پاسخ داد: «ببینید در اصل رنگ اصلا تفاوتی وجود ندارد و رنگ کوره‌ای یک سبک و ابزار است برای ارتقاء سطح کار. بسیاری از مردم تعریفی درستی از این وسیله (کوره) ندارند. به‌طور مثال تصور می‌کنند اگر بدنه را رنگ کنند و در یک فضای بسته و حتی باز مثلا در معرض حرارت بخاری و هر چیز دیگری قرار بگیرد رنگ کوره‌ای شده است. این کار حتی کیفیتی پایین‌تر از رنگ معمولی ایجاد می‌کند که در ادامه دلایلش را ذکر خواهم کرد.

در حالی که بسیاری از همکاران ما در فضای باز بدنه را رنگ می‌کنند و عوامل محیطی اصلا برایشان تعریفی ندارد! ابتدا باید بدانید که در اتاق کوره توسط سازندگان معتبر آن ساخته می‌شود که استانداردهای حرارتی خاصی دارد و با پلاستیک و … نمی‌توان فضای کوره ایجاد کرد زیرا نمی‌توان این فضا را با استفاده از پلاستیک و … از نظر حرارتی تنظیم کرد.»

حرارت حیاتی

استاندارد حرارتی در کوره حدود ۲۳ تا ۲۴ درجه است و این دما به‌طور دقیق در هر بخشی از اتاق کوره وجود دارد زیرا پیوسته با سنسورها کنترل می‌شود و دمای اتاق نوسان نمی‌کند. ثابت ماندن دما به مولکول‌های رنگ و کلر اجازه می‌دهد ضمن کاهش فاصله مولکولی بین خودشان که موجب استحکام رنگ می‌شود، شکل کریستالی منظم‌تر و یکدست‌تری پیدا کنند. در این فرصت متخصص رنگ از اتاق کوره خارج شده است ولی دمای اتاق هنوز در ۲۳ یا ۲۴ درجه ثابت می‌ماند. بعد از چند دقیقه حرارت اتاق کوره تا ۶۲ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود تا رنگ به اوج پختگی و ظرافت برسد.

وی در مورد تفاوت این روش رنگ آمیزی با رنگ های به اصطلاح کوره‌ای غیر استاندارد مطرح می‌کند: « کوره‌ای که از چراغ‌های اصطلاحا IR برای ایجاد حرارت استفاده می‌کند و این چراغ ها در سراسر کوره وجود دارند، هم‌چنین دمای همه نقاط آن کوره یکسان است، حتما رنگ بهتری نسبت به فضای که با یک بخاری گرم می‌شود تولید خواهد کرد.»

چراغ‌های IR مثل همان ذغال عمل می‌کنند و رنگ را از زیر خشک می‌کنند زیرا دمای بدنه و سطح کار نیز با دمای اتاق برابر است. اما یک بخاری فقط بخش کوچکی از سطح بدنه را از رو خشک می‌کند و زیر رنگ هنوز خیس است. تازه زمانی که بستر زیر رنگ خشک می‌شود، آغاز تغییرات منفی در رنگ است که کدری، فرورفتگی، مات شدن و … از جمله این اشکالات است.

رنگ و کارواش

یکی دیگر از نکات مهم در بحث رنگ استفاده از آستر مناسب نسبت به سطح کار است. برای آلومینیوم، آهن و … باید از آستر مناسب خودش استفاده کرد. برای مثال یک سپر نو نمی‌تواند بدون واسطه که آستر مناسب است رنگ شود. زیرا برای نشست رنگ روی سطح سپر نیاز به یک واسطه داریم.

یکی از دلایلی که رنگ سپرهای به‌خصوص تولیدات داخلی زود از بین می‌رود و یا با چندبار کارواش رفتن بلند می‌شود کیفیت پایین واسطه یا همان آستر مناسب زیر رنگ است. اما مهم‌ترین نکته باز هم زمان است.

اگر شما همه امکانات مناسب را در اختیار داشته باشید، باز هم رنگ برای رسیدن به بالاترین کیفیت از شما طلب زمان می‌کند. اگر دو خودرو هم‌زمان رنگ شوند و هر دو کوره‌ای باشند، آن رنگی بهتر می‌شود که بین سنباده و پولیش خوردنش با زمان رنگش فاصله بیشتری باشد. هر قدر این زمان بیشتر باشد رنگ بهتری خواهیم داشت
[/vc_column_text][/porto_container][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cp-codfk

قطعات رنگی خودروهای ایران خودرو
قطعات رنگی خودروهای سایپا
قطعات رنگی سایر خودروها
قطعات رنگی بدنه خودرو