خودرو اتاق دو تکه یا به اصطلاح “دو تکه شده” به خودرویی گفته میشود که به دلایلی مانند تصادف های شدید، قطعات اصلی بدنه آن از هم جدا شده و سپس دوباره با هم جوش داده شده است.
در واقع، این خودروها از دو یا چند بخش مجزا به هم متصل شده اند. این نوع خودروها ممکن است در اثر تصادف های سنگین یا ضربات شدید از وسط شکسته یا از هم جدا شوند و پس از آن توسط تعمیرکاران به هم جوش داده شوند تا به شکل اولیه بازگردند.
در نگاه اول، ممکن است خودرو دو تکه تفاوت ظاهری خاصی با خودرو سالم نداشته باشد، اما در واقع این خودروها از نظر ساختاری و ایمنی با مشکل مواجه هستند و دارای معایب زیادی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.
روشهای تشخیص خودرو دو تکه
تشخیص خودروهای دو تکه شده برای بسیاری از افراد دشوار است، زیرا این خودروها معمولاً به صورت حرفهای تعمیر میشوند تا آثار صدمات گذشته پنهان شود. اما با رعایت چند نکته میتوانید از دو تکه بودن یک خودرو آگاه شوید:
بررسی ستون ها و سقف خودرو
اگر خودرو از وسط به دو بخش تقسیم شده باشد، معمولاً ستون ها و سقف خودرو آثاری از جوشکاری و تعمیرات خواهند داشت.
با دقت به این نقاط نگاه کنید و اگر ترک های ناشی از جوشکاری، خطوط ناهماهنگ، یا نقاشی مجدد مشاهده کردید، ممکن است خودرو دو تکه باشد.
اندازه گیری فاصله قطعات
فاصلههای موجود بین درها، کاپوت، صندوق عقب و دیگر قطعات بدنه خودرو باید به صورت یکنواخت باشد. اگر اختلافاتی در این فاصلهها مشاهده کردید، ممکن است خودرو دو تکه شده باشد.
بررسی رنگ بدنه
خودروهایی که از وسط جوشکاری و تعمیر شده اند معمولاً دوباره رنگ میشوند. اگر بخشهایی از بدنه خودرو دارای تفاوت رنگی یا سایه های مختلف باشد، احتمالاً خودرو دو تکه است.
کارشناسی از زیر خودرو
زیر خودرو، به خصوص شاسی و بخش های جوشکاری شده را با دقت بررسی کنید. اگر آثاری از جوشکاری جدید یا غیر یکنواخت مشاهده کردید، ممکن است خودرو دو تکه باشد.
استفاده از دستگاه دیاگ و کارشناسی خودرو
استفاده از دستگاه دیاگ و یا مراجعه به کارشناسان خودرو میتواند اطلاعات بیشتری درباره وضعیت بدنه و شاسی خودرو به شما بدهد. این ابزارها می توانند نقاط ضعف و جوشکاریهای انجام شده روی بدنه را شناسایی کنند.
معایب خودروهای دو تکه
خودروهای دو تکه، به دلیل تغییراتی که در ساختار بدنه و شاسی آنها ایجاد شده، دارای معایب و خطرات زیادی هستند:
کاهش ایمنی
یکی از بزرگترین معایب خودروهای دو تکه، کاهش ایمنی آنهاست. در تصادف های بعدی، این خودروها نمی توانند به خوبی خودروهای سالم مقاومت کنند، زیرا ساختار اصلی بدنه دچار تغییر شده و از نظر مهندسی اولیه خود خارج شده است.
کاهش ارزش خودرو
خودروهای دو تکه به دلیل داشتن تاریخچه تصادف و تغییرات در بدنه، ارزش پایین تری نسبت به خودروهای سالم دارند. این خودروها معمولاً در بازار به قیمت کمتری فروخته میشوند و فروش آن ها به خریداران آینده ممکن است دشوار باشد.
مشکلات در معاینه فنی
خودروهای دو تکه ممکن است در معاینه فنی با مشکلاتی مواجه شوند، زیرا کارشناسان می توانند تغییرات در بدنه و شاسی را تشخیص دهند.
همچنین این خودروها ممکن است به دلیل کاهش ایمنی نتوانند استانداردهای لازم برای دریافت معاینه فنی را بگذرانند.
هزینه های بالای تعمیرات و نگهداری
خودروهای دو تکه معمولاً به دلیل ساختار نامناسب و تغییرات انجام شده، نیاز به تعمیرات مداوم و پرهزینه دارند. این خودروها ممکن است در نقاط جوشکاری شده یا بخش هایی که دچار تصادف شده اند، دچار مشکلات و خرابی های متعددی شوند.
سخن پایانی
خودروهای دو تکه به دلایل مختلفی همچون تصادف های شدید و تغییرات ساختاری در بدنه به وجود می آیند و تشخیص آنها برای خریداران ممکن است دشوار باشد.
این خودروها به دلیل کاهش ایمنی، ارزش پایینتر، و مشکلات متعدد در تعمیر و نگهداری، گزینه مناسبی برای خرید نیستند.
بنابراین، قبل از خرید خودرو بهتر است از کارشناسان متخصص کمک بگیرید تا از دو تکه بودن یا نبودن خودرو مطمئن شوید.