اگر شما هم به قطعات بدنه خودرو علاقه دارید پس تا انتهای مقاله مراحل رنگ اتاق و بدنه خودرو در کارخانه و شرکت تولید کننده همراه ما باشید.
شاید در ابتدا شما فکر کنید رنگ قطعات و اتاق خودرو کار بسیار آسانی است و مراحل پیچیده ای ندارد در اصل یکی از بخش های مهم و کاملا پیچیده در تولید خودرو همین رنگ آمیزی بدنه و اتاق است.
مراحل مختلفی را باید طی کرد تا محصول نهایی از کیفیت بالا رنگ بر روی بدنه برخوردار باشد برای مثال ایجاد آستر قبل از رنگ و … در ادامه مراحل کلی رنگ خودرو را معرفی خواهیم کرد.
برای خرید بدنه رنگی خودرو میتوانید به صفحه دسته بندی انواع اتاق خودرو مراجعه نمایید.
مراحل رنگ بدنه و اتاق
بخواهیم به صورت کلی مراحل رنگ بدنه خودرو را در کارخانه بررسی نماییم باید به موارد زیر اشاره کنیم:
- آماده سازی سطح
- آستر کاری
- لایه وسط(میانی)
- لایه آخر
در کارخانه تولید خودرو ممکن است مراحل رنگ متفاوت باشد اما اصول اولیه تمام آنها به یک شکل است.
مرحله اول آماده سازی سطح
برای از بین بردن درزهای جوش بر روی بدنه، افزایش طول عمر آهن و جلوگیری از زنگزدن بدنه خودرو در این بخش از فسفات به عنوان یک لایه برای پوشش تمام موارد یاد شده استفاده میشود.
فسفاته کردن بدنه خودرو بخش اصلی است، اگر فسفات به خوبی بر روی بدنه خودرو پاشیده نشود در این صورت شاهد خوردگی و زنگ زدگی طی مرور زمان خواهیم بود.
در این مرحله بدنه خودرو آماده چسبندگی رنگ برای مراحل بعدی خواهد شد.
آسترکاری بدنه خودرو شرکتی
آسترکاری بدنه داخلی و خارجی خودرو متفاوت است؛ آستر کردن بدنه داخلی خودرو از روی استفاده میشود که به صورت پاششی قابل اجرا است.
البته باید بدانید که در کارخانه های پیشرفته از روش قوطه ور کردن خودرو در داخل حوز آستر برای ایجاد اطمینان و آستر عالی استفاده میشود.
اضافات بدنه خودرو
بعد از آستر و خشک شدن آن نیاز است که اضافات موجود در سطح بدنه خودرو توسط متخصصان شرکت تولید کننده خودرو شناسایی شود و نقاط تیز یا بُرنده خودرو به وسیله دستگاه صاف شود.
رنگ وسط(میانی)
در این بخش یک لایه رنگ نیاز داریم تا بر روی آستر خودرو پاشیده شود، جنس رنگ به صورت مایع یا در کارخانه های تولید خودرو با تکنولوژی پیشرفته رنگ پودری است .
پس از این که قسمت رنگ میانی به پایان رسید اتاق و بدنه خودرو به صورت کامل به داخل کوره خواهد رفت تا خشک شود.
بعد از خشک شدن بدنه خودرو در این مرحله نوبت به بخش اصلی است.
رنگ روی خودرو(اصلی) پایانی
این مرحله همانند رنگ میانی است با این تفاوت که رنگ نهایی در این بخش بسیار کیفیت بالایی دارد و تحت نظارت ویژهای تهیه میشود.
اگر رنگ خودرو در این مرحله دچار آسیب شود تمام مراحل باید از ابتدا انجام شود.
در مرحله رنگ اصلی اگر پاشش رنگ بر روی بدنه خودرو بیش از حد باشد یا به خوبی رنگ به تمام بخشهای خودرو نرسیده باشد، بدنه مرجوع خواهد شد.
انواع روش پاشش رنگ
جالب است بدانید اگر روش انجام رنگ بر روی بدنه خودرو یا اتاق خودرو به خوبی انجام نشود و طبق استاندارد نباشد، کیفیت نهایی حاصل نخواهد شد.
به همین دلیل روشهای مختلفی برای پاشش رنگ بر روی اتاق خودرو وجود دارد که شامل موارد زیر است:
- پاشش بادی
- کم فشار lower pressure
- اتوماتیک Automatic spray
- داغ کم فشار low pressure hot spray
- غیر بادی
- الکترواستاتیک
- اتوماتیک Automatic spray
- الکترواستاتیک فنجانی bells electrostatic
- الکترواستاتیک صفحه ای disc electrostatic
پاشش بادی
برای پاشش به صورت بادی در کارخانه تولید خودرو از روش های مختلف استفاده خواهد شد اما یکی از پر کاربرد ترین آنها اتوماتیک و پاشش داغ بسیار کاربرد دارد.
آیا میدانستید در روش رنگ به صورت پاشش بادی شاهد اتلاف رنگ به میزان 60 درصد خواهیم بود.
پاشش اتوماتیک
در این روش خودرو یا ثابت است یا در حال حرکت و دستگاه افشان رنگ به صورت اتومات بر روی بدنه آن رنگ را میپاشد.
داغ و کم فشار
در داخل کارخانه تولید خودرو رنگ را به دمای بین 60 تا 80 درجه میرسانند سپس اقدام به پاشیدن رنگ بر روی قسمتهای خاص خودرو میکنند.
برای خرید بدنه رنگی میتوانید کوره رنگ پارس قطعه را مشاهده نمایید.
پاشش غیر بادی رنگ اتاق خودرو
در خودروسازی از این روش بسیار اندک استفاده خواهد شد، از این روش برای مقاوم سازی رنگ در مقابل برخورد با سنگ ریزه استفاده خواهد شد.
رنگ به روش الکترواستاتیک
اگر بخواهیم این روش را به صورت خلاصه توضیح دهیم، باید به میدان الکتریکی و بارور کردن مایع رنگ اشاره کرد،
پس از بارور شدن، رنگ به سمت قطعه ای که میخواهیم رنگ شود پرتاب خواهد شد و توسط قطعه فلزی ما یعنی بدنه خودرو جذب میشود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ بدنه و انواع آن میتوانید به مقاله انواع رنگ بدنه خودرو مراجعه کنید.
جمع بندی
در این مقاله از وب سایت پارس قطعه سعی کردیم تا مراحل کلی رنگ قطعات خودرو و نحوه کار کرد آن را به شما عزیزان توضیح دهیم.
رنگ به صورت شرکتی یا همان کارخانه ای بسیار متفاوت تر از رنگ هایی است که در بازار به عنوان رنگ آمیزی بدنه خودرو از آنها یاد میشود.
به همین دلیل است اگر خودرویی پس از خریداری تصادف نمایید افت قیمت خواهد داشت.
چون جبران خسارت و ترمیم رنگ پریدگیهای اتاق خودرو مانند شرکتی ممکن نیست.
صفحات مرتبط
- مراحل تعویض اتاق خودرو
- در خواست نوبت تعویض اتاق خودرو
- قیمت اتاق خودرو
- چرا رنگ کوره ای بدنه خودرو را محافظت میکند؟
- رنگ