عوامل موثر بر تطبیق رنگ خودرو

در رنگهای اتومبیلی سه ماده اصلی وجود دارد:

۱-رزین

۲-پیگمان

۳-حلال

رزین عاملی است که پیگمانها را در حالت تعلیق کنار هم نگه می دارد و باعث چسبندگی رنگ به سطح مورد نظر می شود.

پیگمان، پودری شبیه بتون و شامل ۱۰۰ رنگ یا تونر است و بصورت رنگهای متالیک و صدفی در بازار موجود می باشد.

حلال عاملی است که باعث سیالیت رنگ می شود . بدون حلال ویسکوزیته رنگ بالامی رود و انتقال آن از ظرفی به ظرف دیگهمشکل است.

تا سال۱۹۸۵ اکثر اتومبیلها با رنگهای تک جزئی رنگ آمیزی می شد که  مشکلاتی را در تطبیق رنگ بوجود می آورد، زیرا در رنگهای متالیک تک جزئی، فیلم رنگ از یک لایه مرکب از رزین شفاف، پیگمان، ذرات متالیک و حلال تشکیل می شود.در این رنگها رمز شفافیت سطح، مرطوب نگهداشتن فیلم رنگ در حین کاربرد است. یعنی هنگامی که متالیک روی سطح مرطوب پاشیده می شود، بسمت ته فیلم رنگ جاری شده و در نتیجه رزین شفاف بالا می آید و باعث شفافیت رنگ میشود.

از این فرایند امروزه در رنگهای بیس کوت استفاده می شود. با این تفاوت که دیگر نگران شفافیت آن نیستیم، زیرا کلیرکوت اورتان بعنوان پوشش نهائی استفاده شده و شفافیت مورد نیاز را تأمین می کند.

چه عواملی در تطبیق رنگ موثر است؟

حال که مواد اولیه و نحوه کاربرد رنگهای اتومبیل را میدانیم،به شرح مشکلاتی که در حین استفاده از رنگ رخ می دهد می پردازیم. اولین چالش، استاندارد کارخانه است. امروزه کد رنگها بطور متوسط بین ۳تا۷تناوب دارد. در واقع تناوب بیشتری وجود دارد،اما تولید کنندگان رنگ اتومبیلی جهت سهولت استفاده از اطلاعات پایه آنرا محدود کرده اند.

پس چرا تولید کنندگان رنگ اینقدر با هم اختلاف دارند؟

اکثر تولید کنندگان اتومبیل برای تامین رنگ مورد نیاز خود با سه گروه عمده مواجهند.تولید کننده اتومبیل طبق استاندارد یک نمونه رنگ شده را به تامین کنندگان رنگ ارسال می کند. سپس تولید کننده رنگ فرمول رنگ نمونه را با انحراف معیار ۵% تولید و آن را به تولید کننده اتومبیل تحویل می دهد.

این اولین مشکل است، زیرا ممکن است کارخانه ای روی یک رنگ متالیک آبی استاندارد، ۵% سایه مایل به سبز و کارخانه ای دیگر روی همان رنگ،۵% سایه مایل به بنفش بیندازد. در نتیجه این دو رنگ در مقایسه با یکدیگر کاملا متفاوتند. به همین دلیل تولید کنندگان رنگ اتومبیل معمولا فرمول استانداردی به پیروی از دو تناوب( جایگزین) تولید می کنند. اگر جایگزینها در دسترس نباشند، نقاش معمولا فرمولهای استاندارد را مخلوط کرده و آن را تینت می کند.

دومین دلیل مغایرت رنگها ، استفاده از رنگهای متالیک است. امروزه رنگهای متالیک به هفت طبقه تقسیم می شوند: خیلی خوب، خوب، متوسط، متوسط ضعیف، ضعیف و خیلی ضعیف.

رنگهای متالیک درجه تیرگی و روشنی رنگ ر ا تعیین می کنند و باعث تغییر رنگ در حین کاربرد میشوند. درجه حرارت، ضخامت فیلم رنگ، زمان خشک شدن بین لایه ها، سایز اسپری، سرعت اسپری تفنگی، جنس سطح( پلاستیکی یا فلزی) و رطوبت نیز همگی باعث روشن تر یا تیره تر شدن رنگ می شوند.

هرچه زمان خشک شدن بیشتر طول بکشد، رنگ تیره تر خواهد شد. علت این امر شناور شدن پیگمانهاست.ذرات متالیک به سمت ته فیلم رنگ ته نشین می شوند و پیگمانها را به طرف بالا می رانند و باعث تیره تر شدن رنگ می شوند.

عوامل فوق فقط به اختلاف در سطح تولید کنندگان اتومبیل اشاره میکند. اگر اتومبیلی سه سال در معرض آفتاب قرار گیرد، چه تغییری در رنگ آن بوجود می آید؟ بسیاری از مردم فکر می کنند که رنگها تغییر نمی کنند. در صورتیکه اگر نگاهی به رنگهای داخلی اتومبیل بیندازید، رنگ اصلی آن در هنگام خرید را مشاهده خواهید کرد.

نور خورشید اشعه ماوراء بنفش دارد و بسیاری از پیگمانها را جذب می کند. گاهی اوقات آبی متالیک مایل به سبز می شود و رنگ قرمز به نارنجی یا صورتی متمایل می گردد. درنتیجه کارگاه نقاشی اتومبیل مجبور است رنگ ساخته شده را با رنگ اکسید شده ترکیب کند تا با رنگ قدیمی منطبق شود زیرا رنگ جدید ساخته شده براقتر و تمیز تر است در حالیکه رنگ بقیه اتومبیل مرده بنظر می آید، حتی اگر پولیش شود.

یکی دیگر از مشکلات نقاشان اتومبیل پدیده پوست پرتقالی است . این اشکال نیز با استفاده از اسپری تفنگی مناسب، تجهیزات پولیش و بکارگیری تجربه قابل حل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cp-codfk

قطعات رنگی خودروهای ایران خودرو
قطعات رنگی خودروهای سایپا
قطعات رنگی سایر خودروها
قطعات رنگی بدنه خودرو