کمک میخواهید؟ تماس با ما: 09366067237

معرفی و بررسی خودرو دنا

معرفی و بررسی خودرو دنا
فهرست مطالب صفحه

ایران خودرو بعد از تجربه موفقی که با سمند داشت، تصمیم گرفت که سومین خودروی ملی را به بازار ایران عرضه کند. در سال ۱۳۸۸، ایران خودرو شروع به کار روی این ایده کرد و حاصل آن تولد خودروی جدیدی به نام دنا بود. ایران خودرو برنامه ریزی کرده بود که دنا را در سال ۱۳۹۱ آماده و به بازار عرضه کند اما اتفاقاتی غیر منتظره رخ داد و این اتفاق تا سال ۱۳۹۳ به تاخیر افتاد. دنا قرار بود یک محصول متفاوت با آپشن های مختلف باشد اما به دلیل تحریم ها و خارج شدن شرکت های بزرگ خودروسازی از ایران، سرنوشت دنا کاملاً متفاوت شد. ایران خودرو که قبلاً خودروی سمند و سمند سورن را با پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید کرده بود، تصمیم گرفت که دوباره از این پلتفرم برای تولید خودروی جدید دنا استفاده کند. البته بعدها دنا در کلاس های مختلفی تولید و به بازار عرضه شد. هم اکنون چهار کلاس مختلف از خودروی دنا وجود دارد و یک نسخه بروز شده تر از این خود را به نام دنا پلاس نیز به بازار عرضه شده است. به هرحال خودروی دنا محصولی بود که ایران خودرو امید زیادی به آن داشت و می توان گفت که تجربه موفقی را برای این شرکت رقم زد و باعث شد که ایران خودرو روند جدیدی را در تولیدات خود پی بگیرد. روندی که در نهایت به ظهور تارا انجامید. در ادامه به بررسی خودروی دنا می پردازیم و مشخصات مختلف این خودرو را بیشتر مورد ارزیابی قرار می دهیم.

معرفی و بررسی خودرو دنا

 بررسی طراحی بیرونی خودروی دنا

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، ایران خودرو از پلتفرم ۴۰۵ برای بدنه دنا استفاده کرده است. این پلتفرم قبلاً روی سمند و سمند سورن نیز استفاده شده بود. به همین خاطر در ابعاد و اندازه دنا کاملاً شبیه به سمند است و می توان آن را یک فیس لیفت از خودروی سمند به شمار آورد. البته ایران خودرو تمام تلاش خود را کرده که این محصول را جدیدتر و متفاوت تر طراحی کند و استفاده از چراغ ها و جلو پنجره متفاوت را میتوان از نتایج این تلاش به حساب آورد. کاپوت دنا نیز نسبت به سمند تفاوت زیادی دارد و از یک طراحی متفاوت روی آن استفاده شده، البته همانند سمند مشکل دید راننده در دنا نیز همچنان پابرجاست و راننده نمی تواند دید کاملی نسبت به انتهای کاپوت خودرو داشته باشد. قسمت سپر و گلگیر ها نیز طراحی متفاوتی داشته و ظاهر این خودرو را کمی اسپرت تر و جوان پسندانه تر کرده است. در قسمت جانبی خودرو شباهت بسیار زیادی با خودروی سمند، مخصوصاً سمند سورن مشاهده می شود. البته ایران خودرو برای اینکه بین این خودروها تفاوت ایجاد کند، از چند خط بدون هدف روی قسمت جانبی دنا استفاده کرده است اما بقیه چیز ها کاملا شبیه به سمند است. قسمت انتهایی خودرو طراحی خوبی دارد و با تمام محصولات پیشین ایران خودرو متفاوت است. گرافیک چراغ های عقب نیز شیک و زیبا طراحی شده اما به طور کلی قسمت عقب این خودرو با طراحی سایر قسمت های آن هماهنگی ندارد. حجم گلگیر ها کمی بیشتر شده و دستگیری در نیز متفاوت طراحی شده است اینها مواردی نیستند که باعث شود ما دنا را یک خودروی متفاوت با سمند بدانیم. از لحاظ طراحی خودروی دنا همان خودروی سمند با کمی ویرایش است، بنابراین نباید انتظار خاصی از طراحی خودرو داشت.

بررسی طراحی داخلی خودروی دنا

ایران خودرو درباره طراحی بخش داخلی دنا تبلیغات زیادی کرد و همین باعث شد که خیلی ها انتظار زیادی از این بخش داشته باشند. با اولین نگاه به داخل خودروی دنا می توان متوجه شد که مهندسین ایران خودرو زحمت زیادی برای ایجاد تغییر و تفاوت در این قسمت کشیده اند اما به دلیل استفاده از پلتفرم خودروی پژو ۴۰۵، تفاوت خاصی با سمند و سمند سورن مشاهده نمی شود و همان حس و حال نشستن در خودروهای قدیمی ایران خودرو را برای سرنشینان تداعی میکند. صندلی هایی که روی این خودرو استفاده شده دارای تنظیم برقی در شش جهت، تنظیم ارتفاع و تنظیم زاویه پشت سری ها است. با این وجود صندلی ها اصلاً نرم نیستند و همین باعث می شود که نشستن روی آنها برای یک مدت نسبتاً طولانی آزاردهنده و حتی غیر قابل تحمل باشد.

معرفی و بررسی خودرو دنا

 داشبورد دنا کاملاً متفاوت با دیگر محصولات ایران خودرو طراحی شده است و می توان الهام گیری از خودروهای خارجی مخصوصاً هیوندای سوناتا را به وضوح در آن مشاهده کرد. زاویه هایی که در طراحی داشبورد در نظر گرفته شده، باعث بالا رفتن ارگونومی و راحتی راننده و سرنشینان و دسترسی راحت به پنل خودرو شده است. جنس پلاستیک استفاده شده برای ساخت داشبورد، اصلاً کیفیت بالایی ندارد و با اولین لمس می توان این موضوع را متوجه شد. با توجه به کیفیت پایین متریال استفاده شده در ساخت داشبورد و رودری ها، بعد از طی مسافت کمی با این خودرو، اجزای مختلف داخل اتاق به صدا می افتند و این موضوع با گذر زمان بیشتر هم میشود. نکته قابل توجهی که در بخش داخلی دنا وجود دارد، استفاده از یک نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب و سیستم عیب یابی هوشمند است. علاوه بر این از سیستم تهویه اتوماتیک نیز در این خودرو استفاده شده است. برای راحتی راننده کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده و هشداردهنده موانع عقب نیز برای دنا در نظر گرفته شده است.

 بررسی مشخصات فنی خودروی دنا

ایران خودرو برای انتخاب پیشرانه مناسب برای دنا نیاز به تفکر زیادی نداشته و زمان زیادی را صرف نکرده است. دنا از همان موتور استفاده شده روی سمند و سمند سورن یعنی موتور EF7 برخوردار است. این موتور ثمره همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است که از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) نیز بهره می برد. این پیشرانه در زمان ساخت دنا، پیشرفته ترین موتور ایران خودرو بود و به دلیل نقص کمتری که نسبت به موتور های پیشین داشت و مصرف بنزین پایین تر برای دنا انتخاب شد. این موتور همچنین دارای استاندارد یورو ۴ است و آلایندگی کمتری برای محیط زیست دارد.

 خودرو دنا با استفاده از این موتور ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سی سی قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دارد و گشتاوری معادل در ۴۵۰۰ تولید می کند. وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به چرخ ها بر عهده یک گیربکس پنج سرعته از نوع دستی است. با استفاده از این موتور صفر تا صد خودروی دنا به ۱۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. وزن کلی دنا ۱۲۵۸ کیلو است و این شتاب برای این خودرو، شتاب مناسبی به شمار نمی رود.

از لحاظ کیفیت سواری، در دور های پایین و مسیر های شهری، دنا کیفیت سواری خوبی دارد و رانندگان ایرانی را راضی نگه می دارد؛ اما در دور ها و سرعت های بالا اوضاع فرق می کند. وجود ناهماهنگی بین پیشرانه و گیربکس این خودرو به وضوح مشاهده می شود و گاها صدایی شبیه به زوزه کشیدن از موتور به گوش می رسد که به مرور زمان بیشتر هم می شود. سیستم تعلیقی که برای این خودرو در نظر گرفته شده، نرمی مناسبی ندارد و به دلیل استفاده از صندلی های نامناسب، نقص سیستم تعلیق به وضوح برای سرنشینان مشخص می شود و سواری لذت بخشی به سرنشینان ارائه نمی گردد.

از لحاظ سیستم ترمز، دنا نمره خوبی می گیرد. ترمز های دیسکی این خودرو عملکرد مناسبی دارند و در مدت زمان کمی می توانند آن را به صورت کامل متوقف نمایند. علاوه بر این وجود سیستم هایی مثل ABS و EBD باعث شده است که عملکرد ترمز خود و هدایت آن در هنگام ترمز گیری بهتر باشد.

مصرف سوخت دنا، طبق اعلام شرکت سازنده ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما این میزان در عمل و به صورت ترکیبی به ۹ لیتر می رسد.

بررسی بدنه دنا

ایران خودرو تلاش کرد تا این خودرو نسبت به سمند و خودرو های دیگر این کمپانی، ایمن تر باشد. به همین خاطر از بدنه مقاوم تری روی آن استفاده کرد. همین باعث شد که این خودرو موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی شود. در ادامه قسمت های مختلف بدنه این خودرو را بیشتر بررسی کرده و مقاومت هر یک در مقابل تصادف را ارزیابی می کنیم.

جلو پنجره و سپر

ایران خودرو برای اولین بار روی دنا، از یک جلوپنجره بزرگ استفاده کرده در آن آرم ایران خودرو نیز با اندازه نسبتا بزرگی قرار داده شده تا شبیه به خودرو های لوکس بازار باشد؛ این تغییر باعث زیباتر و شیک تر شدن دنا شده است؛ اما باعث بالاتر رفتن هزینه در تصادفات نیز شده است. جلوپنجره دنا هزینه نسبتا بالایی دارد و در اغلب تصادفات نیز به گونه ای آسیب می بیند که باید تعویض گردد. سپر عقب و جلوی دنا نیز از جمله قسمت هایی است که در تمامی تصادفات آسیب می بینند. در صورتی که شدت تصادف پایین باشد، تنها رنگ سپر آسیب می بیند‌ اما در صورت داشتن تصادف شدید، سپر ترک برداشته و شکسته می شود و نیاز به تعویض سپر خواهد بود.

کاپوت دنا

کاپوت دنا شباهت بسیاری به کاپوت سمند سورن دارد. البته انحنا و خطوطی به آن اضافه شده که هم آن را زیبا تر کرده و هم باعث بالارفتن مقاومت کاپوت در تصادفات شده است. خوشبختانه کاپوت دنا از متریال خوبی ساخته شده و مقاومت خوبی در برابر تصادفات دارد. با توجه به این که بیشتر تصادفات با خودروی جلویی اتفاق میفتد، احتمال آسیب دیدگی کاپوت در تصادفات بالاست و غالبا با صافکاری و نقاشی می توان کاپوت را شبیه روز اولش کرد اما در تصافات شدید و با جمع شدن کاپوت، نیاز به خرید کاپوت و تعویض آن است و نمی توان کاپوت دنا را به گونه ای تعمیر کرد که آثار تصادف روی آن مشخص نباشد.

معرفی و بررسی خودرو دنا

درب ها و سقف دنا

برای مقاوم سازی درب های دنا، از ورق های تقویتی استفاده شده است تا در تصادفات شدید، درب ها مقاومت بالایی داشته باشند و ضربه به سرنشینان منتقل نشود. البته ورق رویه درب ها جنس مقاومی ندارد و با تصادفات خفیف نیز، دچار فرو رفتگی و ایجاد موج می شوند. سقف دنا نیز شرایط مشابهی دارد و در هنگام واژگونی خودرو و داشتن تصادف شدید، سقف به سادگی دچار فرورفتگی شده و تغییر شکل می دهد. آسیب های درب و سقف دنا در تصادفات معمولا به اندازه ای است که تعویض این قطعات به صرفه تر از تعمیر آن ها خواهد بود.

ستون دنا

ستون های دنا کاملا مشابه با ستون های سمند و سمند سورن طراحی و ساخته شده اند. جنس آن ها نیز مشابه است. ستون ها در تصادفات معمولی و داخل شهر، غالبا آسیب نمی بینند اما متاسفانه در تصادفات شدید، ستون های دنا، مقاومت خوبی ندارند و نمی توانند شیرازه بدنه این خودرو را حفظ کنند. ضعف ستون ها باعث می شود که سقف خودرو به سادگی جمع شده و ضربه تصادفات به میزان زیادی به سرنشینان وارد شود.

خرید قطعات بدنه دنا

 شرکت پارس قطعه از معتبرترین شرکت های ایرانی در زمینه قطعه سازی بدنه خودرو است و قطعات بدنه دنا مثل درب ها، گلگیر، سقف، ستون و … را به صورت رنگ شده و فابریک در اختیار مشتریان قرار می دهد. قطعات فابریک با ضمانت کارشناسی به فروش می رسند و کاملا بی رنگ هستند. قطعات رنگ شده نیز با تهیه قطعات خام از بهترین تولیدکنندگان و رنگ آمیزی کوره ای قطعات، تولید می شوند. در فرآیند ساخت قطعات رنگ شده دنا، به هیچ وجه از بتونه استفاده نمی شود و کیفیت رنگ آمیزی حتی از رنگ آمیزی فابریک نیز بالاتر است. قطعات رنگ شده دنا را می توان در تمامی رنگ های مرسوم سفارش داد. امکان تهیه اتاق فابریک و رنگ شده دنا نیز وجود دارد و شما می توانید با بهترین قیمت نسبت به خرید قطعات بدنه دنا اقدام نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *